Antalet cyklister och fotgängare som skadas, eller dödas i trafikolyckor, har minskat med en tredjedel de senaste tio åren, sett till hela landet, enligt sammanställningen. I Hultsfred har exempelvis en allvarlig olycka rapporterats sedan 2016. Men det betyder inte att olyckorna inte sker. Totalt sett har det varit 15 olyckor i Hultsfred, där oskyddade trafikanter krockat med någon form av motorfordon.
I fyra av olyckorna har barn varit inblandade, dessbättre utan allvarliga skador.
– Det är ganska ovanligt att barn skadas, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget IF. Det är oftast vuxna som drabbas.
Motsvarande siffror för Vimmerby kommun är 13 olyckor totalt, varav fyra av det mer allvarligare slaget. Inte heller här har barn drabbats i någon av de allvarliga olyckorna.
Flest olyckor med oskyddade trafikanter i länet, sker inte helt oväntat i Kalmar. 150 olyckor anmälda, varav 23 var allvarliga. Även Västervik ligger högt på listan, med 72 olyckor (23 svåra olyckor).
Uppgifterna är hämtade från trafikregistret Strada, som i sin tur bygger på uppgifter från polisen och sjukvården.
En del i att olyckor med oskyddade trafikanter har minskat i Hultsfreds kommun är de satsningar som gjorts. Flera farthinder har byggts på strategiska ställen för att tvinga bilister att sänka farten. Och den kanske farligaste korsningen, vid Lilla Torget, har försetts med både blinksignal och räcken, så att cyklister på den korsande cykelvägen tvingas sänka farten.
De senaste åren har tankesättet förändrats en hel del, berättar Simon Råsbacken, som ansvarar för trafikfrågorna på ÖSK.
– I stället för att tänka på hur vi ska få plats med tillräckligt många bilar vid exempelvis en skola, tittar vi mer på hur vi ska kunna underlätta för fotgängare och cyklister. Det ska vara tryggt att cykla till skolan. Tidigare har det varit en ond spiral. Det har känts otryggt att cykla. Istället har föräldrarna skjutsat barnen till skolan.
Det har gjort att riskerna flyttats dit istället.
Hagadalsgatan är ett annat exempel där bilisterna får ta ett steg tillbaka. Ett antal farthinder har byggts. Plus att det blivit en cykelöverfart, där cyklisterna har företräde framför bilisterna.
– Vår tanke är att det ska bli sådana längs hela cykelslingan genom Hultsfred, säger Simon Råsbacken.