Så påverkas frisörerna av skärpta allmänna råd

Sedan skärpta allmänna råd infördes i region Kalmar avråds allmänheten från nära fysisk kontakt med andra än de i det egna hushållet. Avrådan gäller även för frisörbesök.

Frisören Caroline Elfving, som gör hembesök, är extra noga med att göra vad hon kan för att minska smittspridningen, som att minska sina sociala kontakter.

Frisören Caroline Elfving, som gör hembesök, är extra noga med att göra vad hon kan för att minska smittspridningen, som att minska sina sociala kontakter.

Foto: Martina Gradian

Hultsfred2020-11-13 08:00

Sara Jonasson har nyss öppnat sin salong, Studio S, i centrala Hultsfred. 

– Det är min andra vecka så än så länge har jag inte märkt någonting, sen har mina stamkunder väntat på att jag ska öppna så jag har mycket att göra just nu, berättar hon.

Hon är glad att träffa sina kunder efter uppehållet, även om framtiden är oviss.

– Jag är bara tacksam att jag kan fortsätta jobba, berättar hon.

Hon har utökat säkerheten med handskar, visir och munskydd.

– Munskydd har jag alltid, och kunderna får också ett om de vill. Sen byter jag kappor och kammar och desinficerar ofta, och tar bara in en åt gången. Sen kan man boka andra tider än de vanliga öppettiderna, om man skulle vilja det.

Jonasson tror att det är en fördel att jobba ensam i salongen.

– Vissa väntar utanför om de ser att jag inte är färdig med den tidigare kunden, och jag kan ha fokus på en kund åt gången. Sen är det viktigt att dom inte får ha symptom, och inte jag heller för den delen. Man är rädd om sina kunder på både det ena och andra sättet, säger hon.

Frisören Caroline Elfving i Målilla fokuserar på att göra hembesök, och har ännu inte märkt av någon förändring sedan de skärpta råden trädde i kraft. 

– Men sen vet ju inte alls hur det ser ut framöver, säger hon.

Hon började tidigt med att använda visir på sina besök, och berättar hur hon minskat ner på sina sociala kontakter för att kunna utföra sitt jobb på ett säkert sätt.

– Det är viktigt att tänka på hur man skyddar sig själv och skyddar andra, och att visa att jag gör vad jag kan, säger hon. 

Mikaela Åberg, som är salongsansvarig på Intermezzo i Hultsfred, har märkt att det främst är äldre kunder som är oroliga, men berättar om ett rigoröst arbete för att inte bidra till smittspridningen. 

– Sedan förra veckan har vi börjat ha visir, alltid, så fort vi är en lokal som kunderna har tillgång till, oavsett om det är kunder där eller inte. Vi har munskydd om kunden vill att vi ska ha det, och kunden kan också få ett munskydd. Vi spritar allting med handdesinfektion varje morgon och lunch, och varje kund får nytvättade kappor och nytvättade kammar, berättar hon.

Trots en oviss framtid ser Åberg framåt.

– Det känns jättetråkigt att det är som det är, men vi försöker hålla hoppet uppe och gör verkligen allt vi kan för att kunderna ska känna sig trygga när de kommer hit. 

Sara Jonasson öppnade nyligen sin salong på gågatan, där en av de första kunderna var Jeanette Fungmark. "Man är rädd om sina kunder på både det ena och det andra sättet", säger Jonasson.
Sara Jonasson öppnade nyligen sin salong på gågatan, där en av de första kunderna var Jeanette Fungmark. "Man är rädd om sina kunder på både det ena och det andra sättet", säger Jonasson.
Karta: Hultsfred
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!