Hyresgästsupport införs: "Det blir effektivare"

Hultsfreds Bostäder inför en hyresgästsupport vid årsskiftet. "Vi hoppas att det ska bli bättre för hyresgästerna", säger vd Helena Grybäck Svensson.

Åke Nilsson (KD) klippte invigningsbandet i vinterkylan utanför kontoret.

Åke Nilsson (KD) klippte invigningsbandet i vinterkylan utanför kontoret.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-11-30 08:24

Det kommunala bostadsbolaget bjöd in till invigning och öppet hus i sitt nya kontor på onsdagseftermiddagen. Men bandklippningen genomfördes utomhus, i bitande vinterkyla.

– Vi ska ta det så kort som möjligt eftersom ni får stå på utsidan än så länge, sa styrelseordföranden Åke Nilsson (KD) innan han klippte bandet.

undefined
Hultsfreds Bostäders nya kontor.
undefined
Åke Nilsson (KD) klippte invigningsbandet i vinterkylan utanför kontoret.

Budgeten för kontorsbygget uppgick till 12,2 miljoner kronor, men kostnaden landade till slut på 13,3 miljoner. Enligt fastighetschef Mikael Pettersson var det bland annat materialpriserna och en ny serviskabel som gjorde projektet dyrare än beräknat.

Helena Grybäck Svensson berättar att det nya kontoret har varit väldigt efterlängtat.

– Från det att vi flyttade fastighetsförvaltningen till bolaget har vi haft en diskussion om var ingenjörerna ska sitta. Det är jätteskönt att alla sitter tillsammans nu, för vi har stor nytta av det i det dagliga arbetet, säger hon.

Är kontoret öppet för spontana besök eller bara för bokade besök?

– Vi har öppettider vissa dagar när vi har bemannat, säger Helena Grybäck Svensson och tillägger att bokade besök gäller när man exempelvis ska lämna nycklar eller titta på en lägenhet.

undefined
Helena Grybäck Svensson, vd för Hultsfreds Bostäder.

Från nyår införs en ny service, en hyresgästsupport. Tanken är att hyresgästerna ska kunna vända sig till supporten med sina frågor. Det kommer att finnas ett särskilt telefonnummer att ringa.

– Vi har självklart en felanmälan också, men hyresgästsupporten är mer för andra frågor. Den kommer att vara bemannad under kontorstid.

Enligt Helena Grybäck Svensson kan frågorna handla om allt från lägenheter till regler för parkeringsplatser och annat.

– Mer av karaktär hur saker och ting fungerar och vad man får göra och inte göra.

Finns det någon särskild anledning till att ni väljer att införa en sådan support?

– Vi tror att det avlastar den övriga organisationen. Vi tror att det är enkelt för hyresgästerna att ha en väg in. Det blir effektivare, för då kan den personen lotsa hyresgästen vidare till rätt person eller ta reda på svaren.

undefined
Elisabeth Pihl var en av hyresgästerna som besökte invigningen.

Elisabeth Pihl var en av hyresgästerna som besökte invigningen av det nya kontoret. För sju år sedan sålde hon och maken sitt hus efter 34 år och flyttade till en lägenhet på Sjövägen.

Hur är det att bo hos Hultsfreds Bostäder?

– Det funkar bra, säger Elisabeth Pihl som tyckte att det nya kontoret såg väldigt trevligt ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!