Satsar för att möta konkurrensen: "Varit en dröm länge"

Ägarna av ICA Mathuset satsar för att möta konkurrensen. "Vi har länge haft en dröm om att få sätta vår egen prägel på butiken och nischa oss mer", säger Patrik Gladh.

Det har varit en tanke och dröm länge för ICA Mathusets ägare Karolina Rydén och Patrik Gladh att satsa på butiken. "Vi har länge velat sätta vår prägel på den, göra den ljusare och luftigare", säger de.

Det har varit en tanke och dröm länge för ICA Mathusets ägare Karolina Rydén och Patrik Gladh att satsa på butiken. "Vi har länge velat sätta vår prägel på den, göra den ljusare och luftigare", säger de.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfred2020-08-19 18:00

Ljusare, mer öppet och luftigt. ICA Mathuset genomgår en omfattande ombyggnation.

– Vi har valt att göra mycket själva, säger Patrik Gladh som äger butiken tillsammans med sambon Karolina Rydén.

– Vår grundidé är densamma och vi har följt planen men gjort lite små förbättringar under resans gång för att få det så bra som möjligt.

Under tolv år som ägare har sortimentet förändrats. Exempelvis efterfrågas färskvaror betydligt mer idag. Det ligger i tiden och kräver både mer kyla och yta. Alla kylar har dessutom fått dörrar – en energibesparande åtgärd.

– Det säljs även mer vego och glutenfritt i dag, tillägger Karolina Rydén, så det har också fått mer utrymme, samtidigt som fruktavdelningen fått växa till det dubbla. "Vårt eget kök", alltså kallskänken, har också fått ett lyft och vi har satt stort fokus på brödavdelningen, som fått växa samtidigt som vi höjt kvalitén.

– Kundernas efterfrågan har fått styra våra val och vi har även varit runt och tittat på andra butiker för att dra lärdom, tillägger Patrik Gladh.

Det är en liten butik, på en liten ort, vad gör att ni vågar satsat?

– Just för att konkurrensen är så stor gäller det att försöka sticka ut. Vi gör det vi tror är det bästa för vår butik. Det här har vi tänkt på länge, att vi vill sätta vår egen prägel på butiken och nischa oss mer, säger Karolina Rydén.

Om allt går som planerat ska butiken vara klar i mitten av oktober.

Brödavdelningen har fått ett rejält lyft. "Vi har satsat utifrån efterfrågan, så brödavdelningen har fått växa, samtidigt som vi höjt kvalitén".
Brödavdelningen har fått ett rejält lyft. "Vi har satsat utifrån efterfrågan, så brödavdelningen har fått växa, samtidigt som vi höjt kvalitén".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!