I början av året tog kommunen emot en bygglovsansökan för en drivmedelsstation för diesel på Olsson Transports fastighet på Nyhagens industriområde.
– Vi har arrenderat ut vår tomt till ett företag som heter PS Energi. Det är de som har sökt bygglov och som ska bygga, säger Mattias Olsson, vd och delägare till Olsson Transport.
– Det är en stor investering för dem. Vi tror att det blir jättebra.
Han menar att både Olsson Transport och andra åkerier i området kommer att ha nytta av anläggningen.
– Det är många åkerier som ligger på den här gatan, så det tror jag att många kommer att nappa på.
Miljö- och byggnadsnämnden har nu beviljat bygglov för drivmedelsstationen.
– Det kommer att vara vanlig standarddiesel men även HVO och Adblue. Vi har ingen bensin, utan det är diesel för den arbetande och tunga trafiken, säger Viktor Sundahl, distriktssäljare på PS Energi.
Byggstarten sker inom de närmaste veckorna.
– Ambitionen är att det ska vara helt klart under sensommaren.
Enligt Viktor Sundahl finns behov av en dieselanläggning i Hultsfred.
– Vi har mycket kunder i dag som går in till terminalen på Schenkerområdet. De har ett önskemål om att kunna tanka.
PS Energi siktar även på att etablera sig i Målilla, men där letar man fortfarande efter rätt plats för en drivmedelsstation.
– Vi vill gärna ligga så nära den stora rondellen som möjligt. Det är en knutpunkt för den tunga trafiken.
Det var inte självklart att företaget skulle få bygglov för satsningen i Hultsfred, eftersom den avviker från detaljplanen som endast tillåter anläggningar för transportföretag samt planberedskap för industrimark.
Miljö- och byggnadsförvaltningen rekommenderade att bygglovsansökan skulle avslås, eftersom verksamheten inte är förenlig med användningsbestämmelsen. Detta eftersom verksamheten kommer att vara tillgänglig för fordon som inte är hemmahörande i området.
– Vi är ingen publik anläggning. Det är befintliga PS-kunder som kommer att tanka där, säger Viktor Sundahl som uppger att vanliga betalkort inte fungerar på deras anläggningar.
Miljö- och byggnadsnämnden valde att gå emot tjänstemännens förslag och bevilja bygglov, bland annat eftersom åtgärden har en begränsad omfattning.
"Eftersom fastigheten i dagsläget används för åkeriverksamhet och dylikt kan en drivmedelsstation bedömas vara en avvikelse som är nödvändig för att området ska kunna användas på ett ändamålsenligt sätt", skriver nämnden i sitt beslut.