Tvingas anpassa sig till den digitala verkligheten

Sveriges butiker tvingas anpassa sig till den digitala utvecklingen i allt större omfattning. Röda Korsets second hand-butik i Hultsfred gör vad man förmår för att hänga med i förändringarna.

Christina Svensson och Elisabet Eifrém jobbar på Röda Korsets secondhandbutik Kupan i Hultsfred. De betonar vikten av att hänga med i utvecklingen för betalning i butik.

Christina Svensson och Elisabet Eifrém jobbar på Röda Korsets secondhandbutik Kupan i Hultsfred. De betonar vikten av att hänga med i utvecklingen för betalning i butik.

Foto: Markus Danielsson

Hultsfred2022-08-14 07:00

Fram till för någon vecka sedan hade Röda Korsets second handbutik Kupan i Hultsfred en gräns för hur små summor kunderna kunde handla för på sina kontokort. Anledningen var att varje kortköp innebär att Kupan får betala en avgift till banken.

undefined
Christina Svensson och Elisabet Eifrém jobbar på Röda Korsets secondhandbutik Kupan i Hultsfred. De betonar vikten av att hänga med i utvecklingen för betalning i butik.

Gränsen på 50 kronor ströks emellertid genom ett styrelsebeslut.

– Vi kände att vi var tvungna att ta bort gränsen för att hänga med i den moderna utvecklingen. Nu händer det att kunder kanske bara handlar för tio kronor, säger Christina Svensson, en av medarbetarna i butiken.

Hon säger också att valet stod mellan att införa betalning via swisch eller sänka gränsen för kortbetalning.

– Det hade blivit ännu dyrare att börja med swisch med de höga avgifterna från banken.

Ni har även kvar möjligheten att betala kontant. Hur ser ni på risken att bli rånade på dagskassan?

– Vi har aldrig några större summor i kassan. Pengarna flyttas även härifrån efter stängningsdags. Vi är kanske mer rädda för att någon ska komma in och stjäla kläder eller liknande.

undefined
Kupan i Hultsfred valde att ta bort sin gräns för kortköp istället för att satsa på en ännu dyrare Swisch-betalning.

Christina Svensson och kollegan Elisabet Eifrém utesluter inte att Kupan kommer göra ytterligare förändringar för att hänga med i den digitala utvecklingen. Duon nämner bland annat det faktum att fler och fler av dagens kontokort har så kallad blippfunktion. Den betalningsmöjligheten finns inte på Kupan.

– Vi måste hänga med i utvecklingen annars har vi snart inga kunder kvar, säger Christina Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!