"Ser inget strukturellt fel"
"Det är svårt att se något strukturellt problem på Hälsocentralen i Hultsfred. Mätningar som gjorts och återkoppling från tjänstemännen visar att det fungerar väl" Landstingsrådet Lena Segerberg (S) kommenterar den senaste tidens kritik mot hälsocentralen i Hultsfred. Kritik som i mångt och mycket går ut på att det varit svårt att få tider hos läkare.
Landstingspolitikerna Lena Segerberg Jessica Rydell och Linda Fleetwood besökte på förmiddagen Hälsocentralen i Hutlsfred för att titta närmre på verksamheten.
Foto: Olof Carlson
De tre politikerna är överens om att verksamheten i Hultsfred fungerar bra, och att det varit svårt att få akuttider på vårdcentralen tror de i mångt och mycket beror på att det varit influensatider och ovanligt hög belastning.
– Det finns en god grundbemanning på hälsocentralen, anser Lena Segerberg, med tre fasta läkare och hyrläkare i bland.
Även med de andra personalkategorierna är det väl försett.
Lena Segerberg, Jesscia Rydell och Linda Fleetwood menar också att det är god tillgänglighet, att det finns tillräckligt med akuttider att tillgå. Framförallt i början på veckan. På måndags till exempel viks 25 tider åt akutpatienter.
– Här finns en läkare varje dag som bara jobbar med akuttider, säger Lena Segerberg. en bild vi får av hälsocentralen i Hultsfred är att den fungerar bra.
Deras besök i Hultsfred var dock inte ett ett resultat av kritiken, utan mera rutinbetonat. Majoritetens politiker har gjort till en vana att besöka verksamheten, för att hålla sig uppdaterade om hur det fungerar.
– Vi brukar hinna med en tredjedel av hälsocentralerna i länet varje år, säger Lena Segerberg.
På hälsocentralen i Hultsfred pågår också ett utvecklingsarbete, där digitala möten kommer att spela en viktig roll i framtiden. Samverkan med sjukhusen blir allt viktigare och där kommer videokonferenser in i bilden som ett viktigt redskap.
– De kan användas för att skapa delaktighet, säger Jessica Rydell.
Hon tar som exempel när en patient är på väg att skrivas ut från sjukhuset så kan både läkare och anhöriga delta i videokonferensen utan att behöva åka till sjukhuset.
Hälsocentralen ligger långt framme med den här tekniken och var bland de första att införa den som ett pilotprojekt.
En annan digital utveckling som finns är möjligheten att få en bedömning av olika hudfläckar. På Hälsocentralen tas en bild av fläcken, och bilden skickas sedan till hudläkare som gör en snabb bedömning.
– På så vis får man snabba besked, och snabb behandling om det behövs, säger Jessica Rydell.
Under besöket i Hultsfred fick de också besked om att läget ser ljust ut inför sommar och semestrar. Att verksamheten har en god bemanning även under sommaren.
– Det känns skönt att de har sommaren klar redan nu, säger Lena Segerberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!