– Vårt ordinarie schema börjar inte förrän i slutet på april. Men vi vet att det kan börja tidigare så vi står beredda redan nu, om det skulle behövas, säger Patrik Axelsson, samordnare för skogsbrandflyget.
I år har flygklubben i Hultsfred tre nya piloter att skola in på jobbet. Det är lite annorlunda att flyga skogsbrandflyg, med en del speciell utrustning att hantera och det kräver en del att kunna lotsa räddningstjänsten så de kommer rätt. Det är inte alltid så enkelt att hitta skogsvägarna fram till en brandplats.
– Vi ska lära dem våra metoder och rutiner, säger Axelsson, som räknar med att det jobbet ska vara klart i början på säsongen, så att de kan gå i tjänst.
Så under tiden utbildningen pågår får man lita till de rutinerade piloterna som varit med länge.
– Det är ju ett stabilt gäng som flyger, säger Patrik Axelsson.
Besättningen ombord på skogsbrandflyget består av piloter och spanare. Totalt har flygklubben i Hultsfred 28 personer som engagerar sig i det här arbetet.
Och det behövs, eftersom det är ett rent frivilligt uppdrag går det åt lite mer än minimibemanning. Det måste finnas utrymme för lite ledighet också. Förra sommaren kunde flygarna upptäcka inte mindre 12 skogsbränder i den här delen av Småland.
– Fast i själva verket var det några fler, säger Patrik Axelsson men det var de vi fick bokförda på oss. Sedan är det fler bränder vi hjälpt till med under året.