Vimmerby Tidning har tidigare rapporterat om Skolinspektionens granskning av Albäcksskolan. Granskningen visar på brister i flera centrala delar av verksamheten på skolan.
"Det som Skolinspektionen lyfter fram kring undervisningen handlar om att utbildade lärare inte undervisar i de ämnen de har formell ämnesbehörighet i, utan undervisar i andra ämnen än de som finns i lärarens legitimation. De lyfter även fram att det brister i rutinen kring vilka elever som regelbundet ges stöd i form av mindre undervisningsgrupp del av dag i den så kallade ”Studion” samt att det brister i uppföljning av de elevernas undervisning i det ämne respektive elev får undervisning i", skriver Yvonne Nelson, verksamhetschef för grundskolan, till Vimmerby Tidning.
Hon uppger att rektorerna redan har påbörjat åtgärder.
"De ser över lärarnas tjänstefördelning med målsättning att flytta personal i så stor utsträckning som möjligt för att öka ämnesbehörigheten i undervisningen samt i samverkan med lärarna tydliggöra ansvarsfördelningen i ”Studion”."
Flera av bristerna gäller arbetet för att skapa trygghet och motverka kränkande behandling. Enligt Skolinspektionen förekommer dagligen verbala kränkningar mellan elever i form av nedsättande ord, bland annat med koppling till hudfärg, kön eller sexuell läggning. Situationen ska ha varit densamma i flera år. Hur ser du på det?
"Kränkande behandling, mobbning och diskriminering får inte förekomma i varken förskolor, skolor eller andra verksamheter som lyder under skollagen. Det ska vara nolltolerans på sådant beteende. Det finns skolor i riket som lyckats väl med det och det är även målsättningen på Albäcksskolan", skriver Yvonne Nelson och fortsätter:
"För att nå dit behöver verksamheten ständigt arbeta aktivt med att både förebygga och direkt åtgärda kränkningar. För att komma dit behöver lärare, elever, elevhälsa, trygghetsteam, vårdnadshavare och skolledning arbeta tillsammans. Finns inte kunskapen kring ett främjande och förebyggande värdegrundsarbete som genomsyrar hela skolan så behövs kompetenshöjande insatser göras och det ska vi nu se närmare på."
Enligt Skolinspektionen har det även framkommit uppgifter om att elever pratar rakt ut, skriker, sjunger och kränker varandra under lektionerna. Kommentar?
"Naturligtvis ett oacceptabelt beteende. Ser situationen ut så i undervisningen är det lärarnas skyldighet att vända sig till rektor om denne inte själv klarar av undervisningssituationen."
Om det inte fungerar trots att läraren är skicklig i ledarskapet i klassrummet behöver insatser sättas in, menar Nelson. Man kan även behöva se över om det finns något annat i skolsituationen eller elevens hemmiljö som påverkar eleven till ett negativt beteende.
"Känner man som personal en oro för eleven utifrån hemsituationen ska en kontakt tas med socialtjänsten. Vi har klasser på Albäcksskolan som i syfte att förebygga studiero och kunna arbeta med flexibel gruppering och dela eleverna i mindre grupper, är förstärkta med extra personal samt att personal finns med under elevernas hela dag – alltså i både undervisning och under rasttid."
På frågan varför kommunen inte gjort mer för att komma till rätta med problemen på Albäcksskolan förklarar Nelson hur det går till när kränkningsanmälningar tas emot och utreds.
"Visar utredningen att kränkning skett ska åtgärder omedelbart vidtas samt dokumenteras. Elevhälsochefen har under hösten lyft med rektorerna om de anser att det görs anmälningar i den utsträckning som det sker kränkningar på skolan. Rektorerna har i sin tur i olika forum på skolan fört diskussionen med medarbetarna och både rektor och medarbetare bekräftar delar av det som Skolinspektionen lyfter fram i beslutet."
Kommer ni att vidta några omedelbara åtgärder med anledning av Skolinspektionens föreläggande?
"Verksamhetschef för grundskolan och rektorer för Albäck 1 och Albäck 2 träffades dagen efter att beslutet var dem tillhanda (tisdag 21/1) och gjorde en planering av både direkta åtgärder och mer långsiktiga insatser under våren 2025."
Behöver ni ge ökade resurser till Albäcksskolan?
"I samverkan med rektorer, medarbetare och elever kommer vi att göra en analys för att se över både behov av kompetensutveckling för personalen och eventuellt behov av att stärka upp med fler vuxna under elevernas hela dag. Det kan eventuellt behövas under en period tills vi ser effekter av insatser som görs."