Skolinspektionen granskar betygen på gymnasiet

Skolinspektionen ska granska Hultsfreds gymnasium, efter att skillnader upptäckts mellan betyg och resultat på nationella prov. "Jag tycker personligen inte att det är konstigt", säger rektor Andreas Ekberg.

Andreas Ekberg, rektor på Hultsfreds gymnasium, ser det som naturligt att betygen inte stämmer överens med resultaten på de nationella proven.

Andreas Ekberg, rektor på Hultsfreds gymnasium, ser det som naturligt att betygen inte stämmer överens med resultaten på de nationella proven.

Foto: Arkiv

Hultsfred2022-08-29 21:00

Hultsfreds gymnasium är en av 30 gymnasieskolor i Sverige där Skolinspektionen ska granska rektorns arbete för rättvisande och likvärdiga betyg. Bakgrunden är de senaste årens diskussioner om betygsinflation och risken för att vissa skolor övervärderar elevers kunskaper.

Gymnasiet i Hultsfred hör till de skolor som statistiskt visat "ihållande avvikelser i betygssättningen" i förhållande till resultaten på de nationella proven mellan läsåren 2014/2015 och 2018/2019.

– Det är bra att det undersöks och granskas. Nationella prov hjälper lärarna med betygssättningen så att man sätter rättvisa betyg, säger Martin Snickars, barn- och utbildningschef i Hultsfreds kommun.

– Sedan har pandemin gjort att det inte varit nationella prov på ett par års tid, så det är lite gammalt material de går efter.

undefined
Andreas Ekberg, rektor på Hultsfreds gymnasium, ser det som naturligt att betygen inte stämmer överens med resultaten på de nationella proven.

Granskningen av Hultsfreds gymnasium ska göras under hösten.

– Egentligen vet jag inte varför just vi är utvalda. Det är en generell trend på många skolor i landet att man har en viss differens mellan betygssättningen och resultaten på de nationella proven. Så har det varit de senaste 20 åren nationellt i Sverige, speciellt när det gäller matematik, säger Andreas Ekberg, rektor på Hultsfreds gymnasium.

– Jag tycker personligen inte att det är konstigt eftersom läraren har en längre period på sig att se elevernas alla kunskaper. 

2018 infördes en regel i skollagen som säger att nationella prov särskilt ska beaktas vid betygssättningen. Men så verkar det inte ha blivit.

– Jag vet att vi har satt högre betyg än vad de nationella proven har visat som helhet. Men utifrån resonemanget att lärarna ser kunskapsutveckling hela året hos en elev tycker jag inte att det är så konstigt. Och den funderingen är jag beredd att ta med Skolinspektionen när de kommer för granskningen, säger Andreas Ekberg och tillägger:

– Sedan menar jag inte att vi kan bortse från nationella prov, för det ska vara en del i bedömningsunderlaget.

Ser du några problem med att det finns skillnader mellan nationella prov och betyg?

– Jag ser det som naturligt utifrån att lärarna har en större överblick över elevens kunskapsbild än vad nationella provet visar. Jag tänker att lärarnas bedömning är mer korrekt än vad bilden från ett nationellt prov visar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!