Totalt 1,4 miljarder kronor i extra statligt stöd betalas ut till landets kommuner under 2022. Skolmiljarden, som den kallas, ska användas till åtgärder som minskar pandemins negativa effekter på elevers kunskapsutveckling och hälsa.
Hultsfreds kommun får drygt 1,8 miljoner kronor, varav hälften betalas ut till kommunen nu i februari.
– Alla medel som kommer in till kommunens kassa är väldigt välkomna, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Magnus Hultman (M) som uppger att förvaltningschefen Martin Snickars ska fördela pengarna.
– Det gäller få ut så mycket verkstad av pengarna som möjligt.
Delar av Hultsfreds bidrag kommer inte att gå till kommunens egna skolor.
– Det finns en del direktiv från Skolverket. Även fristående verksamheter ska ha del av kommunens pengar, säger Martin Snickars.
Omkring 200 000–300 000 kronor ska fördelas till fristående grundskolor och gymnasier.
– Den största skolan är Prolympia där vi har ganska många elever från Hultsfreds kommun. Det finns även fristående gymnasier där vi har elever från Hultsfreds kommun som får del av pengarna.
I nuläget är det inte klart hur resten av pengarna ska fördelas mellan de kommunala skolorna. Men enligt Snickars kommer pengarna att gå till både vikariekostnader och olika typer av stödåtgärder.
– Det är oerhört viktigt att kunna göra extra insatser. Behoven är enormt stora. Det har vi sett under hela pandemin. Vikariebehovet har varit större än vanligt och vi ser också att vi behöver gå in och kompensera i undervisningen.
Bland annat ska man erbjuda lovskola till de elever som behöver extra undervisningstid.
– Vi behöver ge mer undervisning och mer hjälp till eleverna efter den här långa pandemin.
Hur mycket pandemin har påverkat elevernas kunskapsutveckling är svårt att säga i nuläget, enligt Snickars.
– Tittar vi på betygsresultat och liknande kanske vi inte ser så stora konsekvenser. Jag tror att det tar något år innan man kan se hur mycket det har påverkat, säger han.
– Det kan dels vara konsekvenser på kunskapsresultat, men det kan också vara olika förmågor som man kanske inte haft möjlighet att träna på. Det kan vara att praktikperioder inte har kunnat genomföras. Det kan även vara konsekvenser kring elevernas psykiska mående.