Skräpet i Stålhagen kostar miljonbelopp

Nedskräpningen i Stålhagen kostar en miljon om året. Nu överväger AB Hultsfreds Bostäder att begära en ny förhandling om att höja hyran i området.

Nedskräåning är ett stort problem i Stålagen. Och kostsamt, bostadsbolaget får lägga omrking en miljon om året för att hålla rent.

Nedskräåning är ett stort problem i Stålagen. Och kostsamt, bostadsbolaget får lägga omrking en miljon om året för att hålla rent.

Foto: OLof Carlson

Hultsfred2018-08-27 19:00

Samtidigt väntar man på besked från länsstyrelsen att få sätta upp kameraövervakning, för att kunna lagföra de skyldiga.

Nästan varje morgon får de tre vaktmästarna i området ägna flera timmar åt att städa upp framför, och inte minst bakom, soprummen.

På måndagsmorgonen städade vaktmästarna upp framför ett av soprummen, och fick i hop två välfyllda 1600-literskärl men sådant som borde ha stoppats direkt i sopnedkastet.

– Mycket talar för att det inte bara är våra hyresgäster som kommer hit och slänger skräp, säger Anders Dahlqvist, vaktmästare i Stålhagen. Han pekar på en hög med rivningsvirke som verkar komma från ett kök som byggdes långt innan bostadsområdet kom till.

Det är flera gånger i veckan som vaktmästarna får köra hela lass med skräp till Kejsarkullen. Med allt från gamla möbler till kartonger och rena sopor. Och varje lass kostar pengar att lämna. För privatpersoner är det gratis att lämna på "kullen" men för företag kostar det pengar.

– Vi har räknat fram att det kostar mellan 70 och 80 kronor per lägenhet och år, säger vd Nicke Wainebro. Det blir i storleksordningen en miljon om året. Vi överväger att begära en hyreshöjning på det här området för att täcka den här kostnaden.

AB Hultsfreds Bostäder planerar också att söka tillstånd för kameraövervakning av soprummen. I flera år har man tagit bilder på skräpet för att kunna visa på ett behov och Nicke Wainebro har goda förhoppningar om att få övervakningen godkänd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!