– Vi är verkligen jätteglada – och stolta, säger Jennie Konradsson, kvalitets- och miljöansvarig. Det här har vi jobbat hårt för under hela året, så det är ett omfattande teamarbete där precis alla har del i att vi tagit oss i mål.
Det är Städbolagets så kallade dagligstäd riktat mot företag och privatpersoner som Svanenmärkts. Det är en lång och omfattande process, som skett i flera steg under hela 2016.
Vad Svanen står för
För att ge några exempel ska Svanenmärkta städfirmor välja miljömärkta rengöringsmedel så långt det är möjligt, de ska minska sin klimatpåverkan genom att se över förbrukningen av drivmedel till och från kund och håller mängden rengöringsmedel nere.
Men det handlar om långt mycket mer än att tänka på miljön rent generellt. Bland annat ställs det krav på kvalitetsuppföljningssystem, utbildning och etiska aspekter, att ekonomin är trygg och att företaget har kollektivavtal.
Efterfrågas allt mer
Städbolaget har i dag 36 årsanställda och sommartid ökar det markant till 60-70 personer fördelade på Hultsfred och Växjö.
– Omsättningen har ökat genom åren och nu går det jättebra, säger Jennie Konradsson. Det finns ett tryck och att då få det här beskedet känns bara så bra. Jag känner en stolthet över att vi kan leverera ett genomgående miljötänk för våra kunder, framför allt våra företagskunder, efterfrågar det allt mer.
Att Städbolaget skulle nå målet under onsdagen kom som en överraskning. Egentligen hade man inte räknat med att klara det på den här sidan årsskiftet. Så glädjen visste inga gränser.
– Det känns fantastiskt och det handlar om ett teamwork som binder samman alla när vi jobbar mot ett och samma mål, säger arbetsledare Philip Rudiger. Det här är en garanti och ett bevis på att vi lyckats med vårt arbete. Det är av betydande vikt, för det gäller att kunna sticka ut. Det finns många städbolag idag.
Ett ständigt arbete
Men man sätter inte punkt där. Arbetet är inte avslutat med att Städbolaget fått sitt certifikat, utan det är ett ständigt pågående arbete som gäller att hålla levande.
– Det här är en milstolpe, som sporrar oss att gå vidare, säger Jennie Konradsson. Självklart ska det firas med våra kunder, men det får vänta till början av det nya året.