Ställer sig bakom kritiken mot Hultsfreds hälsocentral

Eva Svensson ställer sig bakom Per-Inge Petterssons (C) kritik mot hälsocentralen.
Hon har under en längre tid haft stora svårigheter att boka en tid och få den hjälp hon behöver.
Lösningen blev till slut att söka vård hos en privatläkare i Virserum.

Ur Vimmerby Tidning 21 mars.

Ur Vimmerby Tidning 21 mars.

Foto:

Hultsfred2018-04-06 10:00

– Jag gav upp tanken på att få hjälp i Hultsfred till slut. I Virserum fick jag hjälp redan dagen efter – och en diagnos för de problem jag försökt få hjälp med i månader på hälsocentralen i Hultsfred.
Och det var faktiskt på inrådan från 1177 som hon sökte vård på annat håll.
– När jag ringde sjukvårdsrådgivningen och berättade om mina problem ansåg de att jag behövde vård omgående och en utredning. Jag fick rådet att söka akut – eller vända mig till en annan hälsocentral, berättar Eva Svensson, som heter någonting annat.

Mått dåligt flera år

Egentligen får vi backa bandet ända till november 2015, så länge har Eva Svensson haft besvär. Inledningsvis kraftig D-vitaminbrist, under 25 som är kritiskt läge enligt tabeller som skickats med.

Följden blev värk i kroppen och en obeskrivlig trötthet som ledde till att hon kunde somna rätt som det var.
– Av min dåvarande läkare rekommenderades jag receptfria tabletter och återbesök. Men jag blev lite piggare, även om värken och tröttheten fanns där, så våren och sommaren gick.

Aldrig träffat sin läkare
Eva Svensson flyttade till Hultsfred och fick en ny läkare i september 2016 när besvären ökade igen. Honom har hon inte ens träffat, utan bara fått svar brevledes med uppmaningen att lämna nya prover igen och igen och igen...
– Varje gång är värdena dåliga, med tillägget att jag ska öka en dos mediciner och minska en annan. Alltså har jag legat kritiskt lågt i ett och ett halvt år, utan att de försökt utreda det mer. Jag kan inte annat än ifrågasätta hur han kan ställa en diagnos utan att ens ha träffat mig.

Svimmade och domningar
Och så, den 28 februari svimmar Eva Svensson. Hon ringer hälsocentralen och berättar om sin huvudvärk och sina domningar.
Svaret blir att ”akuttiderna är slut, eventuellt kan hon chansa på att ringa morgonen efter för att eventuellt få en akutid”. För tid finns ingen förrän den 12 mars.
– Sköterskan sa att ”jag alltid kan åka ner för att kolla mitt blodtryck själv, att de har ett rum för detta. Jag behöver bara följa de svarta fotspåren”...

Akuttiderna slut ‑ igen
Svimmat har hon inte gjort igen, men hon har domnat bort i ansiktet och på höger sida, i både armen och benet.
Så det blev ett nytt samtal till hälsocentralen. Med samma svar, ”att det inte finns några akuttider”. Och med samma följdmening ”försök igen i morgon bitti”.
– Jag ringde klockan 08.01 morgon efter och när de ringde upp strax efter nio var akuttiderna redan slut!!! När jag lade på luren grät jag av både oro och frustration över att inte få någon hjälp.

Listat sig i Virserum
Så det blir ett nytt samtal till 1177, som råder Eva Svensson att antingen komma in akut – eller, hör och häpnad, byta till annan hälsocentral.
– Redan morgonen efter fick jag en tid, om jag listade mig på en av läkarmottagningarna i Virserum. Så det har jag gjort nu.

Var borrelia
Eva Svensson visade sig lida av borrelia.
– Det har de inte velat ta i Hultsfred, trots att det bara handlar om ett enkelt blodprov. I Virserum tog de det direkt, utan att jag ens behövde be om det, säger Eva Svensson och fortsätter:
– Man kan inte låta bli att undra vad det är som brister i organisationen i Hultsfred och hur det kan komma sig att hälsocentralen inte kan ge tider för besök utan att man istället hänvisas till akutvård med ärenden som inte är akuta? Jag hör många som råkat ut för precis samma sak. Mig har de tappat som patient och jag kommer inte rekommendera andra att gå dit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om