Swedbank har drabbats av flera sjukdomsfall, så bankkontoret i Hultsfred är stängt sedan den 19 mars.
– Hultsfred och Oskarshamn är en enhet, så vanligtvis hjälps personalen åt att bemanna de båda kontoren, säger kontorschef Ulf Månsson. I dessa tider slår det extra hårt mot Hultsfred, när personalen inte ska åka mellan kontoren på grund av smittorisken. Därför tvingas vi ha låst dörr.
Hur tänker du kring att andra företag flyttar personal, för att täcka upp där det behövs?
– Swedbank har den policyn i stort under coronapandemin, att personal inte ska åka mellan orter och kontor. Det är ju även restriktionerna som gäller i samhället överlag, att vi ska begränsa åkandet mellan orterna.
Hur länge kan det komma att se ut så här?
– Det vågar jag inte säga, utan det här kommer gälla tills banken säger att vi får börja åka igen.
Hur upplever du att det tagits emot av kunderna?
– Jag hoppas de har förståelse. Det finns ett telefonnummer man kan ringa, så hjälper vi till så långt det är möjligt. I dag finns ju flera olika ingångar till banken.
Dan Nilsson är en kund som mötts av låst dörr.
– Det här är för dåligt. Jag har respekt för pandemin och det virus som härjar, men man måste låta det sunda förnuftet råda, säger han.
Vad tänker du kring att det är låst dörr som gäller?
– Det är förvånande. Och ogästvänligt. Banken är en viktig service för alla, stänger vi bankerna stoppas blodflödet till samhället.