Var den ska byggas beräknas bli klart under veckan. För det brådskar. Bygget måste komma igång efter årsskiftet.
– Ritningen ligger klar och i dagsläget står det mellan Kalmar och Oskarshamn, säger VD David Modig. Det är bestämt att Modigs ska finnas kvar i de befintliga lokalerna i Virserum, där vi ska ha lager och modultillverkning.
I de nya lokalerna planerar vi att bedriva forskning, slutmontering och kundmottagning för såväl försäljning som leveransgodkännande av färdiga maskiner.
Nya arbetstillfällen
I dag jobbar det 40 man på Modigs, inhyrd personal med specialkompetens inräknad.
Det finns en utarbetad plan för de närmaste fem åren och när allt rullar på för fullt beräknas antalet anställda ha dubblerats, varav 10-15 nya arbetstillfällen beräknas till Virserum.
– Vi behöver inte vara så många för att klara av ordern i sig, säger David Modig, men förhoppningsvis fortsätter det. Vi har ytterligare 210 maskiner ute på offert, till ett värde av 1,6 miljarder. Det behöver inte betyda att vi får dem, men det visar på ett intresse.
Nyutvecklad maskin
Ordern gäller en nyutvecklad maskin av typen Rigimill, som funnits på idéstadiet sedan 2007, men som fått sin slutliga utformning i Virserum de senaste två åren.
– Ordern omfattar många maskiner, säger VD David Modig. Maskiner som ska bearbeta fram delar ur aluminiumblock. Boeing bygger 48 flygplan i månaden av typen Boeing 737 och planerar inom en snar framtid att utöka till 60 plan per månad.
Hårt arbete bakom
David Modig har etablerat en försäljningsorganisation med fem stora återförsäljare i Nordamerika och Mexico med tillsammans omkring 600 anställda.
Kvällstid har han även utbildat säljare via Internet, som gjort mängder av kundbesök. Och det är det hårda arbetet som nu gett resultat.