– Det är en helt ny kanal för oss att få ut våra produkter på marknaden, säger försäljningschefen Christian Williamsson.
Det här avtalet blir en ljuspunkt för mejeriet, som annars är mitt uppe i en mörk period just nu.
– Vi tappar inkomster på 100 000-tals kronor i veckan, säger Wilhelmsson, när kunder som Astrid Lindgrens värld i Vimmerby och restauranger inte kan ha öppet.
Emåmejeriet har en stor del av sina kunder i restaurang- och nöjesbranschen, branscher som drabbats hårt av coronakrisen. Och det slår igenom även på mejeriet. När restaurangerna inte har några gäster, köper de heller ingen mjölk.
En annan viktig kundgrupp är kommunerna, och inte minst skolorna, och med undervisning på distans minskar mjölkförbrukningen här också.
Men för knappt en vecka sedan tändes ett litet ljus i mörkret.
– Det var Lidl som hörde av sig, säger Christian Williamsson och de var intresserade av att få in vår stekost i sitt sortiment. Det betyder att vi nu kan komma ut i kedjans 194 butiker över hela landet.
I och med att volymerna minskat till de gamla kunderna, brottas mejeriet med ett kostsamt överskott på mjölk. Men med det här kontraktet kommer överskottet till nytta. Den blir ost.
– Det kommer att bli mycket ost, säger Christian Wilhelmsson, men hur mycket vet vi inte. Det är inga volymer specificerade i kontraktet. Det blir efterfrågan som får styra.
Det började med att ett antal mindre svenska livssmedelsproducenter i olika branscher tillsammans skrev en debattartikel i Expressen och vädjade till de stora drakarna att hjälpa till.
– Vi reagerade snabbt på den, säger Petra Whitehead, pressansvarig på Lidl centralt, vi agerade och det fick stort genomslag. Ett stort antal livsmedelsproducenter hörde av sig. Bland andra Emåmejeriet.
– Redan innan coronakrisen hade vi ambitionen att öka antalet svenska leverantörer nu när krisen kom, såg vi en möjlighet att agera och hitta nya produkter.
Kan det här vara räddningen för mejeriet?
– Det kanske är kanske lite mycket sagt, säger Williamsson, vi vet ju inte var det slutar. Men det är helt klart till god hjälp.
Emåmejeriet har också på senare tid hittat ännu en ny kanal att nå ut. Genom att delta i olika rekoringar runt omkring, bland annat i Vimmerby, hittar man avsättning för sina lite annorlunda produkter som inte går ut på den vanliga marknaden.