Utvärderingen av satsningen är klar, Jenni Leppelt och Malin Albertsson på kommunens turismavdelning har tittat närmare på hur det har slagit ut.
– Vi är nöjda med den här sommaren, säger Malin Albertsson.
Satsningen i år, liknar till stor del fjolårets, när konceptet infördes för att hjälpa turistaktörerna att ta sig igenom Coronapandemin, med alla dess restriktioner som vände upp och ner på samhället. Men till skillnad från 2020 flyttades Hemestern till perioden augusti-september. Utanför den ordinarie högsäsongen.
– Men i grunden bygger konceptet på en treenighet, kommunen, turistaktörerna och besökarna, säger Jenni Leppelt.
Det bygger på att kommunen köper inträdesbiljetter till de deltagande ställena, för rabatterat pris. Biljetterna delas sedan ut till besökarna, vars uppgift i stället blir att äta, fika och shoppa.
De populäraste besöksmålen i sommar har varit älgparken i Kristineberg, dressincykling på smalspåret och att åka smalspårståg.
Många av besökarna har också givit sin syn på Hemestern, och många har lämnat positiva omdömen. Som att det blev många Aha-upplevelser över vad som faktiskt finns på hemmaplan och att det kändes lyxigt med Hemester. Men det fanns också andra, som var lite mindre uppspelta. Exempelvis att turistmål kunde vara fullbokade, eller att man inte hann med att besöka alla.
Även bland aktörerna var det blandade omdömen, övervägande positivt. Men utanför säsong var det några som hade svårt att få tag i personal.