Tåg till Norrköping – ett alternativ för Stångådalsbanan

Kampen för att Stångådalsbanan ska anslutas till den nya centralstationen i Linköping fortsätter. Merkostnaden? Omkring en halv miljard kronor, enligt Trafikverket. Ett alternativ är att köra tågen till Norrköping i stället. "Den möjligheten finns", säger regionrådet Karin Helmersson (C).

Regionrådet Karin Helmersson (C) hoppas fortfarande på en anslutning av Stångådalsbanan till den nya centralstationen i Linköping.

Regionrådet Karin Helmersson (C) hoppas fortfarande på en anslutning av Stångådalsbanan till den nya centralstationen i Linköping.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2024-09-29 12:00

Förra året kom beskedet som väckt starka reaktioner, inte minst i Hultsfred och Vimmerby: Stångådalsbanan kommer troligen inte att direktanslutas till den nya centralstationen i Linköping när Ostlänken byggs. Trafikverket förordar i stället en slutstation för tågbanan flera kilometer därifrån, vid stadsdelen Tannefors.

– Vi vet att det är jätteviktigt att man fortsatt kan komma in till stationen, säger Karin Helmersson som nyligen besökte Hultsfred.

Från Kalmar län har det gjorts ett påverkansarbete gentemot Trafikverket, som tittat närmare på frågan.

– Det senaste är att det fortfarande går att bygga ett sidospår in till den nya stationen. Det kostar en del, men det kostar också att bygga en ny station för att Stångådalsbanan ska stanna i Tannefors. Om man jämför de där summorna kanske inte skillnaden blir så stor, säger Karin Helmersson.

undefined
I Hultsfred träffade Karin Helmersson de lokala centerpartisterna Lars Rosander, Mikael Karlsson och Ulf Larsson.

Hon berättar att Region Kalmar län haft en god dialog med Region Östergötland.

– Det är också de som har hjälpt oss när vi bett Trafikverket att plocka fram möjliga lösningar.

Andreas Hult, enhetschef för Ostlänken på Trafikverket, uppger att de jobbar med frågan, men att det endast finns ett arbetsmaterial kring anslutningen i dagsläget.

– Vi har presenterat det i löpande kontakter, främst mot politiker i kommuner och regioner, säger han och berättar att en järnvägsplan för Stångådalsbanan nu ska tas fram.

Enligt Andreas Hult är kostnadsskillnaderna stora mellan de olika alternativen. Att bygga ett eget spår för Stångådalsbanan till den nya centralstationen i Steninge i Linköping, inklusive nya plattformar, skulle kosta 500 miljoner kronor mer än alternativet vid Tannefors. Det visar en grov kostnadsberäkning som gjordes i maj i år.

Vidare uppger han att Stångådalsbanan inte kommer att klippas av vid Tannefors om det alternativet väljs.

– Vi ansluter mot södra stambanan med möjlighet att köra tåg upp till Norrköping till exempel.

I alternativet som Trafikverket räknat på ingår nya plattformar vid norra Tannefors samt anslutning av Stångådalsbanan till södra stambanan.

undefined
Om alternativet vid Tannefors väljs kommer tågen på Stångådalsbanan att kunna fortsätta mot Norrköping.

Enligt Karin Helmersson innebär alternativet vid Tannefors att resenärer som ska åka vidare från Linköping måste göra två byten med buss.

– Först får man kliva av i Tannefors och ta en buss till en hubb i Linköping. Sedan går det en buss från den hubben ut till den nya stationen i Steninge, säger hon.

Varken Karin Helmersson eller Hultsfreds kommunalråd Lars Rosander (C) ser två bussbyten som en rimlig lösning.

– Alla investeringar som man gör i järnvägstrafik är för att minska restiden, men här är det tvärtom. Man förlänger restiden för oss i norra länet, säger Lars Rosander.

I så fall tror han att många väljer att ta bilen till Linköping.

– Det är otroligt viktigt att man hittar en lösning och ett spår ända fram.

Andreas Hult påpekar att det finns en uppsida för de som arbetspendlar till Linköping.

– Det är många som har målpunkter centralt i Linköping. De får en kortare restid, säger han.

Samtidigt står det klart att Trafikverket satsar på ett nytt signalsystem på Stångådalsbanan i samband med att regionen köper in nya tåg för närmare två miljarder kronor.

– Det var väldigt viktigt att vi fick beskedet om signalsystem. I samband med att de nya tågen levereras finns det också ett signalsystem som är funktionellt med de tågen, säger Karin Helmersson.

undefined
Regionrådet Karin Helmersson (C) hoppas fortfarande på en anslutning av Stångådalsbanan till den nya centralstationen i Linköping.

Med tanke på de satsningarna menar hon att det blir ännu viktigare att tågen går ända fram till stationen i Linköping.

– Har man lagt ner miljontals kronor i skattemedel på ett nytt signalsystem, och regionen lägger jättemycket skattemedel på att köpa nya tåg, då vore det konstigt om inte medborgarna kan åka hela resan.

Om Stångådalsbanan inte ansluts till den nya stationen menar Karin Helmersson att regionen får överväga att köra tågen till Norrköping i stället.

– Samtidigt är det ingenting vi vill, säger hon och tillägger att det skulle försämra för resenärerna och ge ökade kostnader med cirka 50 miljoner kronor per år.

Politiker i länet har även fört fram sina synpunkter kring Stångådalsbanan till regeringen.

– Regeringen har svarat att det är ett beslut hos Trafikverket hur man når stationsläget. Men jag vill hävda att en regering givetvis kan fatta beslut om att regionala banor ska nå stambanan, säger Karin Helmersson som hoppas på en sådan inriktning i infrastrukturpropositionen som presenteras i början av oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!