Det säger Michael Leijonhud, näringslivsstrateg och chef för infrastrukturkansliet, sedan KLT nyligen ändrat förutsättningarna för ortsborna.
Turen 9.15 är förändrad på så sätt att närtrafik bara kan beställas från hemmet och till närmaste hållplats. Där måste man byta till vanlig linjebuss. Och – det gäller enligt KLT:s utvecklingschef Conny Karlsson bara de som bor utanför 50-skyltarna.
– Närtrafiken har gått parallellt med linjebussen och det var aldrig meningen, sa han i lördagens tidning. Så vi har egentligen levererat mer än vi borde göra i Silverdalen. Det är den missen vi nu rättat till. För att det ska bli rättvist i hela länet.
Men Michael Leijonhud hoppas lika fullt på att närtrafiken ska fortsätta gå som tidigare, oavsett var man bor. I alla fall ett par dagar i veckan.
I och med att det är i just Silverdalen man ser den största procentuella ökningen av närtrafiken tycker han att det är extra olyckligt att det är i det området ett tidsfönster plötsligt släcks.
– Det är inte givet att närtrafik ska finnas från varje tätort till en målort, som i detta fall Hultsfred, men i den frågan är det viktigt att se till vilken typ av tätort det gäller. Silverdalen har ett begränsat utbud av affärer och liknande och behoven av att komma snabbt och smidigt in till Hultsfred är därför extra angelägna, säger Leijonhud.
– Och det är extra jobbigt att bli av med en service man vant sig vid att nyttja, tillägger han.
Hultsfreds kommun har därför en tät dialog med KLT i frågan och redan mot slutet av veckan hoppas han ha ett besked, eller än hellre ett beslut om att turen återinförs.