I egenskap av svensklärare på Albäcksskolan bokade han in ett studiebesök tillsammans med eleverna i den internationella klassen IKA1.
– Valet föll på den syriska mataffären på Oskarsgatan med tanke på närheten och att den är bekant för eleverna, säger Henning Hägemann Schencke.
Studiebesöket förbereddes i klassrummet, där eleverna med hjälp av Powerpoint fick fylla i olika rubriker som exempelvis grönsaker, kött och korv, inredning med mera.
Före, under och efter
Väl på plats fick eleverna gå runt och prata om varorna och inredningen på svenska.
– Under besöket kunde eleverna fylla i ytterligare ord i sina papper, som kom upp när de gick runt och pratade, säger Henning Hägemann Schencke.
Del av läroplanen
Arbetet avslutas inte där, utan väl tillbaka i klassrummet kommer eleverna att få dramatisera ett samtal som bygger på att handla i en butik.
– Att se lärandet ihop med meningsfulla uppgifter och studiebesök är naturligt, inte minst för att det är en viktig del av läroplanen, tycker Henning Hägemann Schencke, som har arbetat en hel del redan tidigare med entreprenörskap inom kommunens skolor.
Han fortsätter:
– Att få ett språk och kunna använda det, att få ökat självförtroende, att våga ta och skapa kontakter är entreprenöriella kompetenser som gynnar elevernas lärande och framgångar.
Eleverna nöjda
Eleverna var nöjda efteråt. De tyckte inte bara att studiebesöket var roligt, utan att de lärt sig mer och att det var positivt att komma ut och få lära utanför klassrummet.
– Det här var inte sista gången vi gjorde sådana här studiebesök, säger Henning Hägemann Schencke. Nästa gång blir det hos ett företag eller affär som erbjuder ännu mer möjlighet att lära sig svenska.