I källarplanet i familjens villa i Målilla sitter Martin Pettersson redo att dra igång dagens första lektion.
– Jag sitter i källaren, pappa jobbar också ofta hemifrån. På det här sättet slipper vi störa varandra, berättar Martin, innan läraren Pierre Arvidsson blir synlig på skärmen tillsammans med övriga 26 klasskamrater på EK18 på Hultsfreds gymnasium.
Han hälsar välkommen till en ny skoldag, följt av närvarokontroll. Namn efter namn ropas upp och bockas av, innan han påbörjar sin genomgång i internationell ekonomi.
– Vi ska titta på varför vi handlar med omvärlden, säger Pierre.
Andra elever är Alva Ärleskog, Nellie Stodell, Sara Åstrand och Alva Bogren som har det gemensamt att de pluggat hemifrån sedan den 18 mars, med undantag av enstaka veckor.
– Det kunde jag inte tro när vi gick hem i mars 2020 att vi fortfarande skulle plugga hemifrån februari 2021, säger Alva Ärleskog.
Bara de två senaste veckorna har 15–20 elever bett om att få komma in och plugga på skolan. De klarar inte fjärrundervisningen av olika anledningar, berättade rektor Andreas Ekberg för oss i förra veckan.
Alva Ärleskog tillhör dock de positiva, som ser mest fördelar med fjärrundervisning. Särskilt nämner hon att det ger henne bättre arbetsro. Klassen är stor, så det blir många störmoment.
– Jag får mer gjort hemma och det ger mindre stress, säger hon.
Ser du någon fara i att betygen blir sämre?
– Nej, i mitt fall är det nog snarare tvärtom, att det gynnat min utbildning. Får man problem med något upplever jag att lärarna är väldigt hjälpsamma och tillmötesgående. De vet att vissa har betygsstress och förstår vår situation.
Av samma uppfattning är Martin Pettersson och Alva Bogren, som också tycker det varit positivt med fjärrundervisning.
– Man får mer fritid, säger Martin. Man kan gå upp senare och man är hemma när skolan slutar, så den tid man skulle spenderat på en buss kan man fortsätta att lägga på studier, så slipper man plugga på kvällen. Jag är också motståndare till nationella proven, så jag ser positivt på att de ställdes in.
Andra fördelar som nämns är att man fått lära sig att vara självständig.
– Vi har verkligen fått känna på hur det är att ta ansvar, vara disciplinerad och lägga upp studierna på ett bra sätt, säger Alva Bogren. Det tror jag vi kan ha stor nytta av i framtiden, kanske både när det gäller studier och jobb, ingen vet ju om det blir så här igen.
Sara Åstrand och Nellie Stodell håller inte riktigt med, för dem väger nackdelarna över.
– Min psykiska hälsa påverkas, säger Nellie, som berättar att hon mår sämre av att inte få gå till skolan.
– Det kommer kanske inte synas i resultat, jag kan fortfarande prestera bra, men det är mer ansträngande, jag upplever större stress och tappar motivationen av att sitta ensam hemma.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) har sagt i flera intervjuer, att unga vuxna gör en väldigt stor uppoffring under pandemin och bidrar genom sin distansundervisning till att hålla smittspridningen nere i samhället.
Vad tänker du kring det?
– Jag håller med henne, att ha undervisning på distans fungerade bra ett tag i början, men inte under så här lång tid. Jag hoppas skolan snart bestämmer att vi får komma in, i alla fall någon dag i veckan, för jag märker att jag mår bättre när vi gjort saker tillsammans i klassen.
Alva Bogren, Martin Pettersson och Alva Ärleskog håller med om just den biten, att det är jobbigt att inte ha samma sociala kontakt.
– Det är den stora nackdelen, det blir ju inte samma sammanhållning. Nu i trean hade jag verkligen velat ta vara på sista stunden med alla i klassen och redan ställs roliga saker inför studenten in, säger Alva Bogren.
– Man tyckte lite synd om de som tog studenten förra året. Nu är vi i samma situation själva, att studenten inte ser ut att bli som man hoppats och trott, tillägger Martin som saknar att inte få träffa klassen och lärarna.
– Men jag vill inte säga att jag mår dåligt av att ha mindre social kontakt.
Pierre Arvidsson tänker på en annan sak:
– Bland de elever som vill ta ett sabbatsår, finns de som har sett framför sig att de ska ut och resa. Men det ser inte ut att gå att genomföra, med tanke på pandemin.
– Det tycks också svårare att få ett arbete och då kommer tanken att plugga vidare trots allt. Så tankarna kring framtiden är lite annorlunda bland årets avgångselever har jag märkt.