Turistbyrån ska möta turisterna där turisterna är

En cykel blir nyckeln till ännu bättre service. I sommar vill turistbyrån möta turisterna där turisterna är.

På rull. Turistvärdarna Maria Bohlin, Malin Albertsson och Jenni Leppelt vill vara där turisterna är och tar cykeln till olika besöksmål och event i sommar för att skapa personliga möten med turisterna. Foto: Charlotte Madestam

På rull. Turistvärdarna Maria Bohlin, Malin Albertsson och Jenni Leppelt vill vara där turisterna är och tar cykeln till olika besöksmål och event i sommar för att skapa personliga möten med turisterna. Foto: Charlotte Madestam

Foto:

Hultsfred2017-06-15 05:12

– Våra besöksvärdar kommer att dyka upp på olika event och besöksmål där vi vet att det är mycket folk, säger turistkonsulent Jenni Leppelt.

En mobil turistbyrå med andra ord. En idé som är sprungen ur att turisterna förändrat sitt beteende.

På senare tid kommer turisterna allt mer förberedda till Hultsfreds kommun, sedan de besökt webben och andra digitala kanaler.

– Ja, det är en allt mer tydlig trend, så nu flyttar vi ut till besökarna för att skapa mötesplatser där vi vet att det finns mycket folk, säger turism- och informationschef Malin Albertsson. Det personliga mötet är oerhört viktigt, så vi tänker möter upp turisterna där de är. För att erbjuda ännu bättre service.

Utökad tillgänglighet

Men det stannar inte där– tillgängligheten växer på mer än ett plan. Virserum blir pilotort för en digital touchskärm, som kommer sättas upp på bolagsområdet i sommar. På vilken turisterna kan se och söka information om olika besöksmål i Hultsfreds kommun i allmänhet och Virserum i synnerhet.

– Jätteroligt att kunna erbjuda det, säger Jenni Leppelt. Det här är något vi hoppas kunna utveckla i Hultsfred och fler orter.

Fler infopoints

Till årets turistsäsong har man också utökat antalet auktoriserade infoplatser i kommunen till tio. Så kallade infopoints, som är turistbyråns förlängda arm kan man säga.

– Ny infopoint är exempelvis ICA Nära Sundbergs i Mörlunda, där man som besökare kan söka information på webben och hämta broschyrer och faktiskt även få personlig service genom personalen, säger Malin Albertsson, som avslutar med att berätta att man även utvecklat de snabba kanalerna genom att Visit Hultsfred finns på Facebook och Instagram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om