Projekten och uppfinningarna är inte sällan smalspårsrelaterade. Bengt, Karlsson i efternamn, bor ju bara några meter från järnvägen i den lilla byn Ödhult utanför Hultsfred. Så han har kommit att bli ordentligt engagerad i smalspårsföreningen i Hultsfred. Inte minst som reparatör åt dressinuthyrningen.
– Vi har ett rekordår i år, säger Bengt Karlsson. Så det blir mycket arbete. Det nöts en del.
Föreningen har 20 dressiner tillgängliga i år, och de är ute en vända på förmiddagen och en på eftermiddagen. De hinner knappt vända vid Björkudd innan de ska ut med nästa gäng.Och då blir det en del som måste åtgärdas. Fast som väl är finns det några dressiner i reserv.
En av Bengts mer lyckade uppfinningar är den rälsgående gräsklipparen. Ett bevis för vad som kan åstadkommas med några bitar fyrkantsprofil i järn, några utrangerade gräsklippare och en del småländsk klurighet.
– Den fungerar riktigt bra, tycker Bengt Karlsson, som kört det något udda ekipaget tre vändor mellan stationen i Björkudd och rastplatsen vid Hesjön.
– Men den tar ganska mycket bensin. Det brukar gå åt tolv liter på den här sträckan på ungefär lika många kilometer.
Men det kan vara värt några liter soppa, om man kan spara in på det enorma arbete det skulle vara att hålla efter växtligheten för hand.
Gräsklipparen visade sig dessutom också enormt värdefull i jobbet att röja banan i Flaten, där man etablerat dressinuthyrning i år. Efter många år utan trafik på järnvägen var det ordentligt igenväxt i våras.
– Så där har jag kört några gånger, säger Bengt.
Men gräsklipparen är långt ifrån den enda produkten som Bengt i Ödhult konstruerat för Smalspårsföreningens räkning.
Bord och bänkar till rastplatserna är andra exempel på vad som byggts i Bengts verkstad. Liksom också de speciella vändplattor som används för att vända dressinerna.
– Jag ska bygga två vändplattor till, berättar Bengt Karlsson, till Virserum.
Det är två olika smalspårsföreningar som jobbar på var sin del av spåret, men man hjälps åt på olika sätt.
En motordressin står på önskelistan, det skulle underlätta den dagliga tillsynen av järnvägen. För det gäller ju att ha koll, så att det inte faller ner träd och grenar på spåret. Bengt har en, men det återstår mycket jobb med den innan den är användbar.
– Den är normalspårig, säger Bengt. Så jag måste byta ut hjulaxlarna på den.