Klockan är tjugo i åtta på morgonen. En bil närmar sig korsningen mellan Aspedalsgatan och Lindvägen. Trots den rödgula skylten "förbud mot infart med fordon" fortsätter bilisten längs Aspedalsgatan och svänger av mot Gränsgatan.
Inom loppet av femton minuter kör ytterligare två bilister, och en sopbil, mot enkelriktat på den enfiliga gatan.
Under den senaste veckan har Vimmerby Tidning observerat trafiken på platsen vid flera tillfällen. Även då har bilar kört i fel riktning.
Känner ni till att en hel del bilister kör mot enkelriktat på Aspedalsgatan i Hultsfred?
– Nej, det har jag inte hört talas om, säger kommunpolis Håkan Karlsson.
Att bilister fortsätter att köra i gamla hjulspår är dock inget ovanligt.
– Det tar ett tag innan folk ändrar sitt beteende. Det är så mycket skyltar i dag, så det är svårläst för många. Vi får väl ge det lite tid, och sedan får det bli någon kontroll där.
Hur allvarligt är det att köra mot enkelriktat?
– Händer det något är det inte bra. Ifall det blir någon kollision kan det bli vårdslöshet i trafik till och med.
Det var i höstas som delar av Aspedalsgatan enkelriktades i samband med att en ny gång- och cykelväg byggdes längs gatan. Därmed försvann den närmaste vägen från Ekeberg till Hultsfreds centrum, vilket har väckt reaktioner i bostadsområdet.
– De är vansinniga på det allihop, säger Sören Carlsson som själv bor på Furuvägen.
Han är mycket kritisk till enkelriktningen av gatan.
– Det måste gå att komma till Gränsgatan från Ekeberg för vidare färd på Hagadalsgatan mot Hultsfreds centrum eller ut till riksväg 34.
Simon Råsbacken, projektledare på Östra Smålands kommunalteknikförbund, berättar att den nya gång- och cykelvägen är en del av ett stråk upp till nya förskolan.
– Då fanns inte utrymme, om vi skulle tillgodose trafiksäkerheten och få till en gång- och cykelväg, att ha dubbelfiligt, säger han.
Råsbacken känner till att bilister kör mot enkelriktat på Aspedalsgatan.
– Mellan Lindvägen och Gränsgatan vet vi att det sker en del smittrafik, alltså att man kör åt fel håll för att komma till Gränsgatan, säger han.
– Vi kan inte stoppa dem från att bryta mot trafikreglerna. Vi får se framöver hur mycket smittrafik som går där. Sedan får vi ta kontakt med polisen och se om de kan stävja det på något sätt.
Såvitt han vet har det inte skett några incidenter än.
– Jag har hört på omvägar att det kanske är bilar som har mötts, men då har de som kommit åt fel håll fått backa. Vi har även smittrafik som åker över gång- och cykelvägen från Ekebergsvägen till Gränsgatan.
Enligt Råsbacken blir det en omväg på ungefär 500 meter för bilister som ska ner mot centrum från Ekeberg. Tanken är att bilisterna ska köra ut på Norra Oskarsgatan.
– Vi leder dem till säkrare vägar för de oskyddade trafikanterna.
Det blir en extra lång omväg när delar av Norra Oskarsgatan är avstängd?
– Så blir det självklart under arbetstiden. Men Norra Oskarsgatan ska vara färdig i september. Vi vet vad slutresultatet blir i en nära framtid.
Råsbacken tillägger att de bygger för att man ska cykla och gå.
– Det är fortfarande lika nära att gå och cykla den vägen som det har varit innan, fast säkrare.
Varför har ni valt att ha enkelriktat hela vägen upp?
– Det är för att inte belasta Gränsgatan med ännu mer trafik och få den trafiken som gått på Aspedalsgatan in på ännu en smal villagata. Då skjuter vi bara problemet dit i stället.
Råsbacken uppger att de som bor på Aspedalsgatan är nöjda med ombyggnationen. Han hänvisar till en enkätundersökning som gjorts bland de boende på gatan.
– Vi skickade ut till 37 stycken och åtta svarade, så det var ungefär en femtedel som skickade tillbaka enkäten.
Går det att dra några slutsatser om vad de boende tycker när bara åtta av 37 har svarat?
– Jag tänker att alla har fått chansen att tycka till om slutresultatet. Väljer man då att inte säga någonting, så har man väl ingenting att säga om det.
Har ni gjort någon enkätundersökning bland de som bor längre upp i Ekeberg?
– Nej, utan det är bara de som har fått den löpande informationen under hela projektet som har fått denna enkät.
Det är ju fler än de som bor på Aspedalsgatan som påverkas av förändringarna, varför har inte de fått tycka till?
– Någonstans får man dra gränsen för hur stort man ska göra det. Vi har skickat ut enkäten till de som har fått information under hela projektet.