HÀr röjs Hultsfreds gator pÄ snö

Vid fyra-draget drar ÖSK:s snöröjare ut frĂ„n förrĂ„det uppe pĂ„ södra industriomrĂ„det. DĂ„ ligger gatorna Ă€nnu öde och alla sover gott i slott och koja.

Arbetsledare Martin Ankarman pĂ„ ÖSK styr över den dagliga driften av snöröjningen i Hultsfred. Ledaregenskaperna har han utvecklat i sin roll som korpral i HemvĂ€rnet.

Arbetsledare Martin Ankarman pĂ„ ÖSK styr över den dagliga driften av snöröjningen i Hultsfred. Ledaregenskaperna har han utvecklat i sin roll som korpral i HemvĂ€rnet.

Foto: Anders J Andersson

Hultsfred2023-12-09 05:00

Klockan 03.25 startar dagen för Vimmerby Tidnings reporter denna morgon. Ovanligt tidigt men i dag fĂ„r tidningen följa med ÖSK:s snöröjarteam ut. Och för dem Ă€r klockan fyra en vanlig tidpunkt att starta dagen nĂ€r det ska snöplogas.

Gatorna ligger Ànnu tÀmligen öde. Det underlÀttar i arbetet att snöröjarna kan arbeta ganska obehindrat.

Snöröjningen av de gator och vĂ€gar som Hultsfreds kommun ansvarar för utförs bĂ„de av ÖSK och av entreprenörer. Totalt handlar det om 150 000 meter eller 15 mil som ska röjas. GĂ„ng- och cykelvĂ€garna omfattar 2,5 mil.

– Utöver det ansvarar vi ocksĂ„ för 160 000 kvadratmeter mark i form av bland annat parkeringar och skolgĂ„rdar, berĂ€ttar Mikael Nilsson som Ă€r driftchef pĂ„ ÖSK.

Kommunen har för kalenderÄret 2023 avsatt ungefÀr 6,2 miljoner kronor för snöröjning och halkbekÀmpning. I den budgeten ingick Àven vÄrens sandsopning. Strax under 2,5 miljoner Àr förbrukat sÄ det finns marginaler att ta av fram till Ärsskiftet dÄ det nya budgetÄret drar igÄng. Kommunen fÄr vara tacksam att Kung Bore varit nÄdig i Är.

De omrĂ„den som först fĂ„r snöröjning Ă€r brandstationer, Ă€ldreboenden och skolor. DĂ€r krĂ€vs det bara tvĂ„ till fyra centimeter snö innan röjningen drar igĂ„ng. Efter det kommer cykelbanor och andra prioriterade matargator som Storgatan, Östra LĂ„nggatan och Norra Oskarsgatan, sist kommer villakvarteren.

– För villakvarteren kan det krĂ€vas Ă„tta till tolv centimeters snödjup innan vi gĂ„r ut, berĂ€ttar Mikael Nilsson som sĂ€ger att parkerade bilar lĂ€ngs gatorna försvĂ„rar snöröjningen.

Arbetsledare för snöröjarna Ă€r sedan tre Ă„r Martin Ankarman. Tidigare arbetade han som lastbilschaufför och sov hemifrĂ„n minst en gĂ„ng i veckan. Med jobbet pĂ„ ÖSK kan han Ă„ka hem varje kvĂ€ll och umgĂ„s med fru och barn.

– Den största fördelen med det hĂ€r jobbet Ă€r att nĂ€r jag gĂ„r hem vid fyra sĂ„ behöver jag inte tĂ€nka pĂ„ jobbet utom nĂ€r jag har jouren, berĂ€ttar Martin Ankarman.

Möts ni av missnöje ibland nÀr ni kommer med plogen? NÄgon kanske fÄr sin utfart igenproppad med snö.

– Alla har ju en Ă„sikt om snöröjningen men nio av tio har inget problem för de har valt att bo i det hĂ€r landet dĂ€r det blir snö varje Ă„r. Men visst hĂ€nder det att folk blir irriterade. Det kan vara att de fĂ„r en snövall vid utfarten.

VÀrsta tillfÀllet att röja snö Àr nÀr det kommit sÄ mycket snö att de mÄste ut pÄ dagen eller eftermiddagen. DÄ fÄr de konkurrera om utrymmet pÄ gatorna med all trafik

– Annars flyter det pĂ„, vi Ă€r ett bra gĂ€ng och har ett gott samarbete med entreprenörerna.

Totalt Àr de Ätta personer inklusive arbetsledaren Martin Ankarman. Endast en Àr kvinna sÄ det Àr ganska mansdominerat.

SvÄrast med att vara i snösvÀngen Àr att fatta beslut om nÀr röjningen ska ske. Det Àr en balans mellan att hÄlla invÄnarna nöjda och samtidigt hushÄlla med pengarna.

De har ocksÄ arbetsmiljölagen att ta i beaktande. Efter en röjning ska alla i laget ha elva timmars dygnsvila innan de fÄr gÄ ut igen.

– Jag samrĂ„der ofta med kollegor och ibland Ă€ven med driftchefen, berĂ€ttar Martin Ankarman.

Hur tÀnkte ni inför snöröjningen i dag pÄ fredagsmorgonen?

– Vi avvaktade in i det lĂ€ngsta. Vi plöjde lite för gĂ„ngtrafikanter i gĂ„r eftersom det kom sĂ„ mycket snö under dagen. Sedan snöade det fram till eftermiddag till tidig kvĂ€ll och dĂ„ ville vi fĂ„ med sĂ„ mycket som möjligt av snöfallet.

Och för Svensson blir det en vÀckarklocka nÀr snöplogen drar förbi. Men dÄ Àr gatan ren och fin.

Plogbladet styr Martin Ankarhamn med en styrpinne, eller joystick, frÄn förarhytten. Utan möjlighet att justera plogbladet skulle snöröjningen tar betydligt lÀngre tid.
Plogbladet styr Martin Ankarhamn med en styrpinne, eller joystick, frÄn förarhytten. Utan möjlighet att justera plogbladet skulle snöröjningen tar betydligt lÀngre tid.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!