Visserligen var det dieselloket i andra änden av tåget som rullade först in på Hultsfreds station. Men efter att ångloket kopplats loss fick nyfikna Hultsfredsbor se det köra fram och tillbaka vid stationshuset flera gånger.
– Det var betydligt större än vad jag trodde, säger Malin Sjöström som beskådade veteranloket tillsammans med 2,5-årige sonen Liam Stolt och sambon Simon Stolt.
De hade aldrig sett ett ånglok tidigare.
– Liam är jättefascinerad.
A5 1545, som loket heter, tillhör Nässjö järnvägsmuseum och gjorde sina första resor på 16 år i helgen, efter att ha genomgått en omfattande renovering.
– Ångloket är byggt 1930. Dieselloket är lite nyare, det är byggt i början på 1950-talet. Vagnarna är från 1960-talet. Vi har en restaurangvagn och första klass, säger Olaf Lindström från Nässjö järnvägsmuseum.
Järnvägsmuseet körde tåget och Svenska järnvägsklubben arrangerade resan. Mellan Nässjö och Hultsfred fanns närmare 90 resenärer ombord.
– Planeringen av resan började redan i oktober/november förra året, säger Bengt Schelin från Svenska järnvägsklubben.
På 1930-talet var ångloket, som är av snälltågsmodell, ett av de snabbaste loken i landet.
– Det är en riktig snabbtågsmaskin. När vi åkte på stambanan under lördagen var det en fantastisk upplevelse, säger Bengt Schelin.
Hur är intresset på de orter ni passerar?
– Det har varit mycket folk trots att vi inte har annonserat. I Hjältevad där vi hade tio minuters uppehåll var det säkert ett 50-tal invånare som stod och tittade. På alla ställen längs vägen står det folk och vinkar och tittar och tycker att det är kul att vi kör, säger Olaf Lindström.
Hur snabbt går loket?
– 90 är det godkänt för i dag. Sedan är det 80 på den här sträckan i och med att det är signaltekniskt begränsat, säger Olaf Lindström och tillägger att loket testkördes i 125 kilometer i timmen när det byggdes.
– Men 90 är den reguljära hastigheten.
En personalstyrka på ett 20-tal personer krävdes för att sköta alla arbetsuppgifter på tåget.
– Allt från kökspersonal till förare och eldare på ångloket.
Ian Svartlok var en av eldarna som skyfflade in massvis med kol i ångpannan.
– Det är roligt, men det kan vara påfrestande. Du måste äta och dricka ordentligt, annars säckar du ihop, säger han och berättar att de hade 5,5 ton kol med sig på resan.