93-årigt ånglok rullade in på stationen

Hultsfred fick besök av ett 93 år gammalt ånglok på söndagseftermiddagen. "På alla ställen längs vägen står det folk och vinkar", säger reseledaren Olaf Lindström från Nässjö järnvägsmuseum.

Ångloket stannade till på Hultsfreds station under en timmes tid och fylldes på med vatten innan resan gick tillbaka mot Nässjö. Då var det ångloket som drog tåget.

Ångloket stannade till på Hultsfreds station under en timmes tid och fylldes på med vatten innan resan gick tillbaka mot Nässjö. Då var det ångloket som drog tåget.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-10-02 05:00

Visserligen var det dieselloket i andra änden av tåget som rullade först in på Hultsfreds station. Men efter att ångloket kopplats loss fick nyfikna Hultsfredsbor se det köra fram och tillbaka vid stationshuset flera gånger.

– Det var betydligt större än vad jag trodde, säger Malin Sjöström som beskådade veteranloket tillsammans med 2,5-årige sonen Liam Stolt och sambon Simon Stolt.

undefined
Malin Sjöström och Simon Stolt med sonen Liam var några av Hultsfredsborna som tog en titt på ångloket.
undefined
Loket är byggt 1930 och var från början stationerat i Kalmar. Det förbrukar en kubikmeter vatten och 125-150 kilo kol per mil, enligt eldarna.

De hade aldrig sett ett ånglok tidigare.

– Liam är jättefascinerad.

A5 1545, som loket heter, tillhör Nässjö järnvägsmuseum och gjorde sina första resor på 16 år i helgen, efter att ha genomgått en omfattande renovering.

– Ångloket är byggt 1930. Dieselloket är lite nyare, det är byggt i början på 1950-talet. Vagnarna är från 1960-talet. Vi har en restaurangvagn och första klass, säger Olaf Lindström från Nässjö järnvägsmuseum.

Järnvägsmuseet körde tåget och Svenska järnvägsklubben arrangerade resan. Mellan Nässjö och Hultsfred fanns närmare 90 resenärer ombord.

– Planeringen av resan började redan i oktober/november förra året, säger Bengt Schelin från Svenska järnvägsklubben.

På 1930-talet var ångloket, som är av snälltågsmodell, ett av de snabbaste loken i landet.

– Det är en riktig snabbtågsmaskin. När vi åkte på stambanan under lördagen var det en fantastisk upplevelse, säger Bengt Schelin.

undefined
Bengt Schelin från Svenska järnvägsklubben och Olaf Lindström från Nässjö järnvägsmuseum.

Hur är intresset på de orter ni passerar?

– Det har varit mycket folk trots att vi inte har annonserat. I Hjältevad där vi hade tio minuters uppehåll var det säkert ett 50-tal invånare som stod och tittade. På alla ställen längs vägen står det folk och vinkar och tittar och tycker att det är kul att vi kör, säger Olaf Lindström.

Hur snabbt går loket?

– 90 är det godkänt för i dag. Sedan är det 80 på den här sträckan i och med att det är signaltekniskt begränsat, säger Olaf Lindström och tillägger att loket testkördes i 125 kilometer i timmen när det byggdes.

– Men 90 är den reguljära hastigheten.

undefined
Ingemar Sörmar, Ida Nevander och Ian Svartlok var några av eldarna i loket. Ett roligt men slitsamt jobb.
undefined
Ånglokets ankomst lockade en hel del Hultsfredsbor att besöka stationen under söndagseftermiddagen.

En personalstyrka på ett 20-tal personer krävdes för att sköta alla arbetsuppgifter på tåget.

– Allt från kökspersonal till förare och eldare på ångloket.

Ian Svartlok var en av eldarna som skyfflade in massvis med kol i ångpannan.

– Det är roligt, men det kan vara påfrestande. Du måste äta och dricka ordentligt, annars säckar du ihop, säger han och berättar att de hade 5,5 ton kol med sig på resan.

Det var första gången sedan 2004 som ångloket A5 1545 gjorde ett besök i Hultsfred.
Det var första gången sedan 2004 som ångloket A5 1545 gjorde ett besök i Hultsfred.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!