Sprängningsarbeten följs av asfaltering

Tusentals kubikmeter berg har sprängts bort längs med riksväg 23/34 mellan Målilla och Hultsfred. Nu närmar sig projektets nästa fas: asfaltering och uppsättning av mitträcken.

I ett tv-inslag på www.vimmerbytidning.se berättar Johan Rooswall, arbetsledare på Svevia, hur bergssprängningarna längs sträckan går till.

I ett tv-inslag på www.vimmerbytidning.se berättar Johan Rooswall, arbetsledare på Svevia, hur bergssprängningarna längs sträckan går till.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2022-04-10 10:00

Det borras, sprängs, grävs och schaktas på den tio kilometer långa sträckan mellan rondellen i Målilla och södra infarten till Hultsfred. Runt 20 000 kubikmeter berg avlägsnas i samband med ombyggnaden av sträckan, som breddas för att bli mötesfri landsväg.

– Vi tror att vi kommer att spränga intensivt i en månad till, säger Trafikverkets projektledare Johan Sundman, som berättar att projektet därefter går in i en ny fas med asfaltering och uppsättning av mitträcken, skyltar och belysning.

Enligt Johan Sundman följer projektet tidsplanen, som säger att vägen ska vara färdig i december. 

– Vi har ett jättefint samarbete med vår entreprenör Svevia. Berget är den stora utmaningen, dels vad man ska göra med det, dels sambandet med trafiken, säger han.

– I den här delen av Småland är det mycket berg. Eftersom vi breddar befintlig väg finns det inte så mycket alternativ heller. Det måste bort.

undefined
Omkring 15 000 kubikmeter berg har sprängts bort hittills längs den tio kilometer långa vägsträckan.

Några möjligheter att leda om trafiken på sträckan finns inte. Att spränga berg längs med hela sträckan, samtidigt som vägen är tungt trafikerad, är ingen enkel ekvation att lösa.

– Svevia har anpassat sitt arbetssätt. Nu kör de mycket med trafikljus, vilket jag upplever fungerar ganska bra, och jag hoppas att trafikanterna också upplever att det fungerar bra.

Henrik Précenth är platschef på Svevia.

– Trafiken är den största utmaningen. Det fungerar ganska bra. Det känns som att allmänheten har förståelse för att det pågår vägbyggnation, säger han.

– Det är alltid en risk att vara i trafikmiljö och jobba. Vi vill att alla ska komma hem efter arbetsdagen, därför är det viktigt att visa hänsyn till de som jobbar längs vägen. Generellt sett funkar det bra, sedan är det en och annan som har väldigt bråttom.

undefined
"Trafiken är den största utmaningen", säger Henrik Précenth, som är entreprenören Svevias platschef.

En del invånare rör sig också till fots i närheten av vägarbetet.

– Det är inte många som rör sig inom arbetsområdet, men det är några enstaka som säkert är väldigt nyfikna.

För närvarande arbetar runt 45 personer i projektet. Det är allt från grävmaskinister till sprängare, tjänstemän och montörer av viltstängsel.

– Trafiken är ett elände. Man har trafiken runt sig hela tiden och får sitta på helspänn, säger grävmaskinisten Kent Pettersson som annars trivs bra med jobbet.

undefined
Grävmaskinisten Kent Pettersson från Eksjö har jobbat med vägbygget mellan Hultsfred och Målilla sedan augusti.

Han berättar att en del bilister kör in på fel sida av avspärrningarna.

– Det har fungerat mycket bättre sedan vi fick upp stoppljusen.

När Vimmerby Tidning besöker vägarbetet pågår upprensning efter en sprängning, eller losshållning av berg som det kallas på fackspråk. Sprängningarna har pågått sedan i slutet av augusti.

– Vi har kommit en bra bit. Men det finns lite berg kvar att spränga, säger arbetsledaren Johan Rooswall.

Han är själv från Mantorp i Östergötland och berättar att kollegorna kommer från orter som Vetlanda, Sävsjö, Nybro, Ljungby och Motala.

undefined
I ett tv-inslag på www.vimmerbytidning.se berättar Johan Rooswall, arbetsledare på Svevia, hur bergssprängningarna längs sträckan går till.

Vägarbete är en mansdominerad bransch. Bland arbetarna i projektet finns inte en enda kvinna.

– Jag tycker att det är väldigt synd. Det är bra med mångfald på en arbetsplats, säger Henrik Précenth.

Sprängningar sker fyra dagar i veckan, måndag–torsdag. Bergsmassorna används sedan till vägbygget.

– Vi återanvänder så mycket vi kan för att bygga väg med. Det som inte återanvänds körs bort, säger Johan Sundman.

Enligt Henrik Précenth tankas samtliga maskiner och lastbilar med det förnybara bränslet HVO 100. 

– Det är för att sänka vårt klimatavtryck.

undefined
Vägbygge på riksväg 23/34 mellan Målilla och Hultsfred.
Upprensning efter en sprängning.
Upprensning efter en sprängning.
Vägprojektet

Svevia bygger om riksväg 23/34 mellan Målilla och Hultsfred på uppdrag av Trafikverket. Projektet startade i juni 2021 och kommer att pågå till december 2022. Kontraktet är värt cirka 160 miljoner kronor.

Vägsträckan byggs om till en mittseparerad väg. Delar av sträckan blir en så kallad 2+1-väg med omkörningsfält. Dessutom sätter man upp viltstängsel längs sträckan, bygger en gång- och cykeltunnel strax norr om Målilla och anlägger en gång- och cykelväg mellan Lillråsa och Hultsfred.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!