Elevernas UF-företag lanserar nya påsar för matavfall

De läser ekonomi på gymnasiet i Hultsfred och fick i uppdrag att starta företag med fokus på hållbarhet. Kim Klasson och Kenneth Markström bildade UF-företaget Green Package som står för en ny idé med sponsrade matavfallspåsar som också ska gynna hjälporganisationer.

Ekonomieleverna Kim Klasson och Kenneth Markström på Hultsfreds gymnasium har startat UF-företaget Green Package. "Det är första steget på trappan till att bli egen företagare i framtiden."

Ekonomieleverna Kim Klasson och Kenneth Markström på Hultsfreds gymnasium har startat UF-företaget Green Package. "Det är första steget på trappan till att bli egen företagare i framtiden."

Foto: Jimmy Karlsson

Hultsfred2022-11-21 06:00
undefined
Ekonomieleverna Kim Klasson och Kenneth Markström på Hultsfreds gymnasium har startat UF-företaget Green Package. "Det är första steget på trappan till att bli egen företagare i framtiden."

– Vi vill få fler hushåll att sortera mera, säger Kenneth Markström från Virserum som tillsammans med klasskompisen Kim Klasson från Vimmerby startat UF-företaget Green Package.

UF står för Ung Företagsamhet som är en fristående organisation som i 40 år utbildat elever i entreprenörskap på grundskolor och gymnasier.

 På Hultsfreds gymnasium är Ung Företagsamhet en del i utbildningen på ekonomiprogrammet där Kenneth Markström och Kim Klasson studerar.

undefined
På ekonomiprogrammet på Hultsfreds Gymnasium ingår Ung Företagsamhet i utbildningen. "Det ger bra insikt i att starta och driva företag. Det är fullt fokus hela tiden" tycker UF-företagarna Kim Klasson och Kenneth Markström.

Deras företagsidé är en sponsrad matavfallspåse som ska finansieras genom att företag köper reklamplats på påsen.

– Det ska vara en papperspåse i bra kvalité, inte plast. Vi tänker i vart fall 10-15 köper plats för sin logotype på påsen, berättar eleverna.

– Det blir ett bra sätt för företagen att marknadsföra sig och synas, tycker de.

Företagen på påsarna kan skifta mellan olika kommuner.

– I första omgången riktar vi in oss på Hultsfred, Vimmerby, Västervik och Oskarshamns kommuner. Vår tanke är att påsarna ska distribueras gratis på bibliotek och turistbyråerna i kommunerna. Vi har knutit såna kontakter redan. 

undefined
UF-företagarna utmanar de traditionella kommunala påsarna för matavfall med en sponsrad påse med logotyper där runt 20 procent av vinsten och ska gå till hjälporganisationer. "Det ger en helhet i hållbarhet" motiverar de.

Kommunerna delar redan ut gratis påsar till hushållen, hur ska ni får folk att välja er påse?

– Det finns en bred konkurrens, men vi tror att kvalité och en roligare påse och framför allt att en del av överskottet vi räknar med kommer att gå vidare till olika hjälporganisationer som cancerfonden, Röda Korset och förstås till Ukraina.

Än har inga påsar producerats, men de har börjat pejla tänkbara sponsorers intresse att köpa reklamplats.

– De är nyfikna och frågar om kvalitén, utformningen och hur många påsar det handlar om, säger Kenneth Markström.

Hur många påsar blir det?

– Vi tänker mellan 5000 och 10 000 i första omgången. Vi kommer att trycka påsarna själva, efter som tryckerier vi kontaktat vill ha betydligt större upplagor, sen hoppas vi på fler omgångar vart efter, säger Kim Klasson.

De tycker det är kul och drivande att jobba med företagsamhet och kan mycket väl tänka sig att bli egna företagare.

– Man får en bra inblick i företagslivet och förstår att processen att driva eget företag är konstant. Det är fokus på företaget hela tiden. Det här projektet är första steget på trappan till ett eget företag i framtiden, säger Kim Klasson.

Kim Klasson och Kenneth Markström har startat Green Package som ska tillverka matavfallspåsar där företag kan köpa reklamplats på påsen.
Kim Klasson och Kenneth Markström har startat Green Package som ska tillverka matavfallspåsar där företag kan köpa reklamplats på påsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!