Upphandlingar bryter mot lagen: "Naturligtvis inte bra"

Allvarliga brister har upptäckts i en granskning av Hultsfreds kommuns direktupphandlingar.
– Jag har förstått att man inte har följt det regelverk som finns och det är naturligtvis inte bra, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).

"Vi fick den här rapporten häromdagen", säger kommunalrådet Lars Rosander (C) som uppger att arbetet med att ta fram ett svar nu är påbörjat.

"Vi fick den här rapporten häromdagen", säger kommunalrådet Lars Rosander (C) som uppger att arbetet med att ta fram ett svar nu är påbörjat.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2025-04-14 16:44

Granskningen är gjord av revisionsfirman KPMG på uppdrag av kommunens revisorer.

"Vår bedömning är att det endast delvis genomförs direktupphandlingar i enlighet med gällande lagstiftning och interna styrdokument. Vi grundar vår bedömning på att finns brister i dokumentationen vid samtliga direktupphandlingar som ingått i vårt stickprov", skriver KPMG i granskningsrapporten.

I alla tio direktupphandlingar där det gjorts stickprover saknas dokumentation, vilket strider mot både lagen om offentlig upphandling (LOU) och kommunens interna riktlinjer.

"I samtliga fall saknas ifylld upphandlingsblankett, vilken enligt riktlinjen ska användas vid alla inköp som överstiger 100 000 kronor. Vidare överstiger tre av direktupphandlingarna beloppsgränsen. Vi ser detta som en allvarlig brist", skriver KPMG.

I de tre fall där direktupphandlingsgränsen överskrids uppgår det totala värdet av inköpen till mellan 936 554 kronor och knappt 7,4 miljoner.

"Enligt Konkurrensverket kan uppdelning av inköp som borde räknas samman betraktas som en otillåten upphandling", skriver KPMG och tillägger att otillåtna upphandlingar riskerar att leda till böter.

undefined
Revisionsfirman KPMG har upptäckt flera brister i Hultsfreds kommuns direktupphandlingar.

KPMG drar slutsatsen att det finns en bristande samordning av inköp i kommunen. Rekommendationen är att stärka den interna kontrollen, utse en inköpsansvarig för varje verksamhet, ta fram nya rutiner och genomföra utbildningsinsatser.

Revisorerna ställer sig bakom bedömningarna och rekommendationerna i rapporten, och önskar svar på dessa senast den 18 juni.

– Vi fick den här rapporten häromdagen. Vi har skickat den till vår administrative chef Henric Svensson för att gå igenom det hela och återkomma till kommunstyrelsen med förslag till svar till revisorerna innan sommaren. Det arbetet är påbörjat, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Rosander (C).

Han konstaterar att det "naturligtvis inte är bra" att regelverket inte har följts, och att det kan behövas mer utbildning.

Men varför ser det ut på det här sättet?

– Det är väl det vi ska få fram i det svar som Henric Svensson jobbar med. Han ska återkomma till oss och titta över de faktorer som gjort att man inte har fullföljt gällande reglemente.

Kan ni behöva göra om vissa upphandlingar?

– Nej, det tror jag inte. Det är ingen som har överklagat vad jag vet, så det ska inte vara aktuellt vad jag förstår. Det är mer för framtiden, att man drar lärdom av det här och är mer observant att följa de riktlinjer som finns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!