Upprörda känslor när kylmaten diskuterades

Det som skulle vara ett stillsamt informationsmöte om den nya kylmaten utvecklade sig till ett protestmöte.
- Kommunen har kört över oss fullständigt, sa Yvonne Nilsson. Vi och våra anhöriga har inte en enda gång fått chansen att säga vad vi tycker om förslaget.

Yvonne Nilsson (t h) har sin mamma boende i Mörlunda och hon var riktigt besviken över förändringen. Särskilt över att de anhöriga inte fått någon chans att tycka till, innan beslutet klubbades.

Yvonne Nilsson (t h) har sin mamma boende i Mörlunda och hon var riktigt besviken över förändringen. Särskilt över att de anhöriga inte fått någon chans att tycka till, innan beslutet klubbades.

Foto:

Hultsfred2009-01-28 07:18


Hultsfreds kommun är på gång att frångå att köra ut varm mat till brukare, för att istället leverera kyld mat.
- Vi har gjort det på försök i Virserum, Järnforsen och Silverdalen under snart ett år och nu är det dags att genomföra förändringen i hela kommunen, berättar kostchef Karin Anemyr, som också drog bakgrunden till varför man genomför beslutet.
- Det är ett politiskt beslut i och med att varmhållningen inte lever upp till livsmedelslagen.
- Det handlar dessutom om för få portioner, för att det ska bli ekonomi i att laga maten själva och kyla den.

Mörlunda först ut
Målilla och Mörlunda blir först ut, från och med vecka nio får alla brukare istället kyld mat som levererats av Samhall i Sala via Vimmerby.
- Inledningsvis får all personal inom hemtjänsten den information de behöver. Vi besöker också alla som får mat distribuerad och vi kommer hålla informationsmöten runt om på alla orter.

Upprörda känslor
Det första informationsmötet hölls på Lundagården i Mörlunda på måndagskvällen, dit både representanter från Hultsfreds kommun och Samhall kommit för att berätta om förändringen och svara på frågor.
Alla fick dessutom chansen att provsmaka tio olika rätter i tre av fyra olika konsistenser samt olika efterrätter.
- Hittills har vi fått lite blandade reaktioner, sa Karin Anemyr. Det brukaren kanske upplever som mest negativt är att de inte får ett dagligt besök i och med att vi levererar mat för en vecka åt gången.
- Positivt däremot, tycker man det är att brukaren själv kan välja vilken rätt som ska ätas vilken dag och vilken tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om