- Vi kommer sysselsätta ända upp till hundra människor här i Mörlunda, när bygget är igång på allvar, säger Johnny Svensson från Jönköping.
Han är projektchef på NCC, som slutligen utsågs till totalentreprenör för projektet. PEAB vann annars den första anbudsstriden, men upphandlingen överklagades och förkastades.
- Kort kan man säga att PEAB lovade en teknisk livslängd på 20 år, medan det finns ett krav som säger att man måste lova en längd på 40 år, förklarar Johnny Svensson, för att ge oss en hum om vad "striden" egentligen handlade om.
- Så uppdraget gick till oss istället, tillägger han och plockar fram några ritningar som visar den nya sträckningen.
Tar sin tid
Det har hunnit gå ett år nu sedan NCC började räkna på kostnaderna för att bygga 18 kilometer mötesfri landsväg med mitträcke mellan Glahytt och Stora Aby, utanför Mörlunda samhälle.
- Regeringen har beslutat satsa extra pengar på att bygga så kallade kringvägar, mycket handlar ju om att förbättra miljön inne i samhällena, säger Johnny Svensson.
Vägbygget igång på allvar
Nu är vägbygget igång.NCC har installerat sig i Mörlunda och lite var stans i samhället avspeglar det sig att riksväg 34 ska få en ny sträckning.
Projektchef Johnny Svensson vid den provisoriska förbifart som byggs för att en ny bro ska kunna byggas vid Bergs.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!