– Värmen ökar risken för solkurvor, säger trafikdirektör Christer Holmgren på Kalmar läns trafikbolag, KLT.
– Det gör, fortsätter han, att Trafikverket sänkt hastigheten på banan. Och då har vi ställt in ett antal avgångar mellan Kalmar och Linköping, för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt.
När tågen ska köra långsammare än vanligt, stämmer inte tidtabeller, eller mötesplatser. Det är den enkla förklaringen bakom de inställda avgångarna.
– Så problemet är inte tågen, säger Christer Holmgren, det är i stället rälsen och det skick den är i.
Det är känt sedan länge att det finns ett stort upprustningsbehov på Stångådalsbanan, Holmgren berättar att Region Kalmar Län sedan länge presenterat ett åtgärdspaket för järnvägen.
– Det vore gynnsamt för alla, om det genomfördes, säger Holmgren.
Väderleksprognoserna framöver talar om höga temperaturer, över 30 grader, framöver. Det gör att Trafikverket under tisdagen tog beslut om att sänka hastigheten på flera mindre järnvägar, Bland annat Stångådalsbanan.
– Normalt kör tågen cirka 100 kilometer på Stångådalsbanan, säger Annika Canaki, distriktschef för underhåll i Södra Sverige.
– Men nu sänker vi till 80 kilometer i timman på större delen av sträckan. Men mellan Hultsfred och Berga sänker vi till 40. Det är en särskilt känslig sträcka.
Den här hastighetssänkningen gäller från klockan 12 fram till midnatt, under den varmaste delen av dygnet.
– På förmiddagarna är det inte så att rälsen påverkas, säger Annika Canaki.
Hon berättar också att hög fart skapar stor påfrestning på spåret, vilket i sin tur gör ökar risken för olyckor, när det är varmt.
– Värmen gör att metallen i rälsen expanderar, säger hon, och det kan få rälsen att pressa sig ut. Det är på de äldre järnvägarna vi har det problemet. På modernare helsvetsade spår sker inte det här.
Men det är inte bara järnvägen som påverkas av värmen, berättar Annika Canaki. Även det vanliga vägnätet kan påverkas. Framförallt då på mindre vägar.
– Det händer att värmen skapar genomblödningar i vissa beläggningstyper, säger hon. Det skapar en olycksrisk, framförallt för motorcyklister. Men vi har inspektörer ute hela tiden och där de upptäcker genomblödningar lägger de på sand och sätter ut varningsskyltar.
Värmen gör dessutom att man pausat slåtterarbetet i vägkanterna för att inte orsaka bränder.