28 000 kronor för städning, reparation och utebliven hyra har familjen Alrifi varit tvungna att betala till BoTellus AB. Familjen hävdar att skadorna var där redan när de tog lägenheten och att de blivit lurade på pengar av stockholmsbolaget.
– Lägenheten var inte fixad, bland annat var det var massa hål och toalettdörren var omålad, berättar Mahmond Alrifi, son i familjen.
2016 flydde familjen till Sverige och den första lägenheten var en tvåa i Virserum. Som sju personer levde de trångt och nappade därför direkt när den större lägenheten på Västra långgatan blev ledig.
– När vi skrev på kontraktet var allt fortfarande nytt och konstigt. Eftersom vi inte kunde svenska hade vi en tolk som hjälpte till. Vi fick valet att hyra lägenheten som den var mot att vi kunde lämna den så, eller att få den iordninggjord och att vi då behövde fixa allt när ni lämnade. Vi ville inte vänta så vi tog den ofixad.
Som garanti för hyran lämnade familjen en deposition på 30 000 kronor. Dispyten startade i somras, två år senare, när familjen bestämde sig för att flytta och sa upp lägenheten.
– Vi städade efter ett papper som skickats till oss och hon som är ansvarig för byggnaden godkände lägenheten, berättar Mahmoud.
Några dagar efter flytten ringde bolagets vd Augin Ataseven och meddelade att lägenheten inte var i okej standard.
– Någon dörr var sönder och vi var tvungen att måla om för att det var så skitigt. De fick chansen att städa ur två gånger och jag gav dem en checklista för flyttstäd. De lämnade den i ett inte godtagbart skick och jag förstår inte varför. Tillslut behövde vi anlita någon som städade ur grundligt och det är inte billigt.
– Vi fick en faktura från ett städföretag, berättar Mahmond.
– Det kostade 19 200 kronor att fixa allt; dörrar, golv, allt som hade varit innan vi flyttade in. Sedan sa de att vi fick betala en månadshyra eftersom den inte kunde hyras ut medan den gjordes iordning.
Pengarna drogs från hyresgarantin familjen lämnat. Att det skulle skett någon överenskommelse att familjen fått hyra lägenheten ofixad mot att de kunde lämna den likadan menar sig Augin inte känna till.
– Lägenheten var absolut fin innan de flyttade in och det är ingen tvekan om att skadorna är efter dem. Vi gjorde ett protokoll innan de hyrde lägenheten och ett efter. Det är inte ovanligt att man får betala för återställande så jag tycker deras reaktion är konstigt och går gärna vidare med ärendet om de vill.
Familjen menar att det är just bristen på protokoll som gör att de nu inte kan få tillbaka pengarna.
– Vårt fel är att vi inte tog bilder på hur det såg och inte godkände protokoll när vi tog den. Men vi kunde inte reglerna, menar Mahmond.
– Vi har varit hos polisen och pratat med Tingsrätten och Hyresrättsföreningen. De säger att vi inte har tillräckligt med bevis, att det måste finnas godkända protokoll som vi och ägare har skrivit under. I Sverige är det bara papper som pratar, det hjälper inte om man kommer överens muntligt. Nu litar vi inte på någon.
Erfarenheten har fått dem att tänka två gånger när de skriver under kontrakt och har väckt en önskan att hjälpa andra.
– Eftersom ingen verkar kunna hjälpa oss att få tillbaka våra pengar så jag hoppas att vi kan hjälpa andra att inte göra vårt misstag. Jag skulle vilja att alla som kommer och inte kan språket har någon som hjälper dem att komma in i samhället, lär ut vilka regler som gäller och skyddar dem.