I våras rapporterade Vimmerby Tidning att Fasadglas, som då hade 55 anställda, hade kammat hem flera storordrar och behövde rekrytera ett 30-tal personer.
– Nu är vi 90, säger Richard Forssman som berättar att företaget har utökat personalen med 35 produktionsarbetare och gått upp till tvåskift på vissa avdelningar.
Hur stor andel är inhyrda respektive anställda?
– Det är ungefär fifty-fifty av de 35 personer som tillkommit. Över tiden blir de anställda, beroende på vilka behov vi har. Men som det ser ut nu ska vi ligga kvar på den här nivån.
Produktionstakten i fabriken har fördubblats.
– Vi har två projekt som startade upp i augusti månad. Därför behövde vi använda oss av bemanningsbolag, säger Richard Forssman som berättar att de bland annat tillverkar fasadelement till Axis nya huvudkontor i Lund.
Det andra stora projektet går ut på att leverera närmare 1 000 fasadelement till Volvo Cars nya kontor i Torslanda, vilket man kommer att jobba med fram till och med första kvartalet 2025.
– Det är fantastiskt, säger Richard Forssman och tillägger att de tidigare har levererat till företag som Northvolt, Nibe och Nivika.
Kontorsbyggnaden ska uppföras vid PG Gyllenhammars gamla huvudkontor och stå färdig lagom till Volvo Cars 100-årsjubileum 2027. Bygget ingår i en större satsning på ett innovationscenter där det även kommer att finnas plats för andra företag och forskare.
– Det ska bli en mobilitetshubb som ska samla väldigt mycket kompetens i området, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Cars.
Dessutom har Fasadglas fått en beställning på cirka 200 fasadelement till det nya stationshuset vid Göteborgs centralstation, Göteborg Grand Central.
– Vi har väldigt många fina kunder som ligger i framkant avseende miljö och som också vill miljöprofilera sig, och då är det i stort sett bara vi som kan bygga de specialgjorda fasadelementen i trä, säger Richard Forssman.
Har ni fått fler storordrar?
– Vi har ett jättestort projekt som är på gång och som är större än Volvo. Vi har skrivit ett letter of intent med kunden. Målsättningen är att vi går i hamn med det.
Enligt Richard Forssman handlar det om ett projekt som är mer än dubbelt så stort som Volvo Cars-projektet. Kunden finns i sydvästra Sverige.
– Det är en stor träbyggnad. Jag kan inte säga mycket mer än så.
I nuläget kan han inte svara på om projektet kommer att innebära ytterligare nyanställningar.
– Vi har inte tvåskift på alla avdelningar, så vi kan gå upp ytterligare i tvåskift. Sedan får vi överväga treskift. Resursallokeringen görs först när vi har en affär. Men vi planerar för att ta hand om affären.
Planerar ni även att bygga ut fabriken?
– Det är också något vi har övervägt och som är en möjlighet.
Hur långt har ni kommit med de planerna?
– Inte mer än att vi varit i kontakt med kommunen och förhört oss kring möjligheten att använda de befintliga utrymmen som finns för att bygga till. Det kan vara att vi bygger in kallförråd.
Just nu söker Fasadglas även en ny platschef.
– Vi har i dagsläget en interimfabrikschef. Han är väldigt kompetent. Vi vill hitta en profil som kan ta över arbetet som han har påbörjat.
Richard Forssman, som även är ekonomichef inom koncernen, tog över vd-jobbet i Hultsfred i början av året. Hur länge han blir kvar på den posten återstår att se.
– Det är en öppen fråga om platschefen ska ha vd-rollen.