Då kan nya 2+1-vägen vara klar

Arbetet med en 2+1-väg mellan Hultsfred och Målilla har återupptagits efter att ha legat på is länge. 2022 ska en trafiksäkrare väg med 100 kilometer i timmen och viltstängsel vara klar.

Mätingenjörerna Mikael Gustafsson och Filippa Johansson mäter in detaljer, som ska ligga till grund för detaljprojekteringen. Arbetet med att göra en 2+1-väg mellan Hultsfred och Målilla har återupptagits.

Mätingenjörerna Mikael Gustafsson och Filippa Johansson mäter in detaljer, som ska ligga till grund för detaljprojekteringen. Arbetet med att göra en 2+1-väg mellan Hultsfred och Målilla har återupptagits.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfreds kommun2019-11-08 18:00

En vägplan togs fram redan vid årsskiftet 2012/2013. Men av olika anledningar lades arbetet på is.

– I huvudsak var det en finansieringsfråga, pengarna fanns inte så projektet stoppades, säger Mikael Hårrskog, projektledare på Trafikverket region syd.

Är det vanligt att vägprojekt avstannar så här?

– Om det är vanligt har jag svårt att uttala mig om, men det förekommer att det är en dragkamp om de medel som finns och då får man göra omprioriteringar av de projekt som finns. 

Nu har handlingarna dammats av och arbetet återupptagits efter flera år.

Vad är det för arbete som trafikanterna märker av för tillfället?

– Det som sker för dagen är att vägplanen ligger för fastställelseprövning och parallellt med det jobbar vi med framtagandet av en bygghandling, så nu pågår detaljprojekteringen, förklarar Mikael Hårrskog. Den fältpersonal man ser utmed vägen mäter in detaljer, som ska ligga till grund för detaljprojekteringen och framtagandet av förfrågningsunderlag för en entreprenörupphandling. 

När man väl går i produktion våren 2021 väntar en intensiv byggtakt, men man ska ändå räkna med stora trafikstörningar upp till ett och ett halvt år, förvarnar Hårrskog.

– Sent 2022 räknar vi med att en betydligt säkrare väg ska stå klar, med mötesseparering genom mitträcke. Det eliminerar riskerna för frontalkollisioner, säger han och tillägger:

– Genom att vi mötesseparerar vägen räknar vi också med att kunna höja hastigheten från dagens 80 till 100 kilometer i timmen, vi får bättre sidoområden och förser vägen med viltstängsel, längs hela sträckan.

Viltstängsel, men det har ju Trafikverket varit emot på riksvägen, söder ut?

–Stora Aby-Glahytt projekterades i början av 2000-talet, då såg man annorlunda på hur man ska förhålla sig till viltet, säger Mikael Hårrskog. Med den här typen av väg, med den här årsdygnstrafiken, så vill vi sätta viltstängsel när vägen mötessepareras. Det är nog en rätt satsning.

Hur mycket kommer nya vägen mellan Hultsfred och Målilla kosta?

– Den totala projektkostnaden ligger på ungefär 150 miljoner kronor.

Vet man med säkerhet att vägen blir verklighet nu?

– Det vet vi först när vi står där. Men vi har medel avsatta och jag som projektledare jobbar med full kraft för att färdigställa bygghandlingen och komma i produktion.

Mikael Hårrskog, projektledare Trafikverket region syd.
Mikael Hårrskog, projektledare Trafikverket region syd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!