Dement kvinna lämnades på fel adress

När den dementa och rullstolsburna kvinnan skulle till sin dotter på kalas lämnade KLT:s chaufför av henne på helt fel adress – mitt ute på landet och närmare fem kilometer från kalaset. Under mer än en timme visste ingen av hennes anhöriga var hon var.

En dement kvinna skulle åka färdtjänst till ett kalas hos sin dotter. Men KLT:s chaufför lämnade av kvinnan på fel adress, en halvmil bort, och under en dryg timme visst ingen av hennes anhöriga var hon var.

En dement kvinna skulle åka färdtjänst till ett kalas hos sin dotter. Men KLT:s chaufför lämnade av kvinnan på fel adress, en halvmil bort, och under en dryg timme visst ingen av hennes anhöriga var hon var.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Hultsfreds kommun2019-07-24 07:00

På söndagen skulle en alzheimersjuk och rullstolsburen kvinna, bosatt i Hultsfreds kommun, på kalas hos en av sina döttrar. Färdtjänstresa beställdes av Kalmar länstrafik (KLT) och kvinnan hade även med sig en medpassagerare – en bekant till familjen som också var bjuden på kalaset men inte talar svenska.

– Vi tyckte det var skönt att någon åkte med mamma, även om hon inte kan hjälpa till på det sättet, berättar kvinnans andra dotter, Eva, som vi kallar henne.

Det var Eva som bokade resan och även förklarade vägen för KLT:s chaufför.

– Jag överdriver inte om jag säger att jag förtydligade för chauffören fyra-fem gånger och sa också till denne att slå in adressen på sin gps. Jag berättade även att mamma hade en lapp med mitt telefonnummer i sin väska och att det bara var att ringa om det skulle vara några problem, berättar Eva.

– Men ändå blev det helt fel. Mamma och medpassageraren blev avsläppta mitt ute på landet, flera kilometer från kalaset. De hade inte en aning om var de var och kom inte i kontakt med någon person där, säger hon.

Det finns likheter mellan namnet på den gatuadress dit den dementa kvinnan skulle och benämningen på den fastighet där hon blev avsläppt, men Eva beskriver att hon varit extremt tydlig när hon talade om för chauffören vart mamman skulle åka.

– Jag berättade också att min syster skulle stå ute på gården och vinka så chauffören visste att de kommit rätt.

När Eva kom till systerns kalas vid klockan 18 fanns varken mamman eller medpassageraren där, trots att de borde ha anlänt i god tid. Det gick en stund och familjemedlemmarna började bli oroliga.

– Klart att vi började undra vart sjutton de hade tagit vägen, så vi bestämde oss för att ringa KLT. Svaret vi fick där var att de var framme och avsläppta, men trots att vi bevisligen visste att de inte var det så fortsatte man att hävda det, berättar Eva.

– Vi blev hysteriska. Här är alltså min alzheimerssjuka och rullstolsburna mamma samt hennes medpassagerare, som inte behärskar språket, helt puts väck någonstans – och ingen vet var.

Till slut lyckades man komma i kontakt med chauffören och få reda på var mamman och medpassageraren fanns. De skjutsades sedan till rätt adress av en annan taxichaufför, men först en och en halv timme senare, klockan 19.30, kom man till kalaset.

– Just känslan av att inte veta var de var och tanken på hur det hade gått ifall mamma hade åkt ensam är fruktansvärd. Nu gick det ju ändå bra till sist, och mamma tog det okej, men sådant här får inte hända, menar Eva.

Johan Lundberg på KLT bekräftar det inträffade.

– Jag har pratat med chauffören och det stämmer att kvinnan och medpassageraren har lämnats av på fel adress, men vid bebyggelse, innan man fick en ny taxitransport tillbaka. Adresserna är snarlika och chauffören, som var tvungen att fortsätta till nästa transport, menar att det var denna som kom upp när det knappades in i gps:en, säger han.

– Självklart är det som inträffat inte bra. Vi kommer att dra lärdom av detta och se över om något måste ändras i våra rutiner. Jag har full förståelse för de drabbades reaktion och beklagar djupt det inträffade och bristen i kartsystemet, säger Johan Lundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!