Samtidigt går Hultsfreds kommuns jakt på en ny arrendator in i slutfasen.

– Det är skarpt läge, inom två veckor kommer vi kunna presentera ett förslag för politiken, på en ny arrendator som är intresserad av att ta över, säger Tommy Svensson Pöder, kultur- och fritidschef.

Antje och Maik Rohde har avslutat sin sista säsong med ett glädjande konstaterande.

– Vi hann nå en magisk gräns, säger Maik Rohde. Sedan vi tog över i mars 2011 har vi haft 101 541 gäster på campingen.

Bryter man ner siffrorna, till att bara omfatta årets säsong, satte man dessutom ett nytt rekord i och med att Hultsfreds camping haft 16 807 gäster den här säsongen, 765 fler än året innan.

– Och det trots att vi stängde 31 augusti, två veckor tidigare än vanligt. 85,5 procent är utländska gäster och turister från tyskspråkliga regioner utgjorde 69,8 procent. Statistiken visar också att fördelningen ligger på 48,8 procent husvagnar och tält medan husbilarna svarar för 40,1 procent och 11,1 procent bor i stuga.

Enligt Maik visar siffror från olika europeiska turistförbund att en turist spenderar mellan 500 och 1 500 kronor per dag på exempelvis mat, bensin, biljetter och leksaker.

– I så fall skulle vi ansvara för en omsättning i närområdet på uppemot 150 miljoner kronor, säger Maik Rohde.

Tommy Svensson Pöder är berömmande.

– Hatten av för Antje och Maik. Siffrorna är fantastiska, jag är imponerad av utvecklingen. Nu ska vi se till att det fungerar från 2020, det ser lovande ut även inför framtiden.