Ny butik ökade försäljningen mer än förväntat

Nya gårdsbutiken ökade försäljningen med 20 procent över budget. Nu ser verksamheten ytterligare behov att satsa på en utökad serveringsdel.

Patrik Axelsson, Claudia Gugelmann, Emma Stefansson och Elisabeth Axelsson i den nya gårdbutiken som Axelssons i Aby öppnade den 1 juni. Orden "över förväntan" summerar den första sommaren.

Patrik Axelsson, Claudia Gugelmann, Emma Stefansson och Elisabeth Axelsson i den nya gårdbutiken som Axelssons i Aby öppnade den 1 juni. Orden "över förväntan" summerar den första sommaren.

Foto: Charlotte Madestam

Rosenfors2019-09-23 20:00

Lagom till sommarsäsongen i år öppnade Axelssons i Aby en ny, större och modernare gårdsbutik som också innehåller en matstudio. Två nyheter, som tillsammans med en ny sorteringshall, ingår i de dryga 20 miljoner kronor som företaget investerat.

– Vi var trångbodda i butiken tidigare. I den nya är ytan betydligt större och lokalen luftigare och ljusare, säger vd Patrik Axelsson, som driver företaget tillsammans med sin hustru Elisabeth Axelsson.

Första sommaren med ny gårdsbutik visade sig öka försäljningen för företaget med cirka 20 procent över budget. Inom kort beräknar verksamheten passera 3 000 serverade potatisvåfflor, bara sedan butiken öppnade i juni.

Finns det något som går att utveckla ytterligare?

– Vi har som mål att inom en tvåårsperiod bli Sveriges bästa potatisbutik. Här näst planerar vi att ha alla våra 16 potatissorter i gårdsbutiken. Vi vill även få en ännu tydligare inriktning mot potatis, förklarar de.

Finns det något som inte blev lika bra som ni hade tänkt?

– Egentligen är det ett angenämt bekymmer, men serveringsdelen har redan visat sig för liten, säger Elisabeth Axelsson. Det har varit fullsatt flera gånger. Sommartid funkar det, när man ofta kan sitta ute, men övrig tid, när vi har bokningar i matstudion blir det problem, så en tanke som vuxit fram är att bygga en inglasad uteterrass eller orangeri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!