Testet: Vår reporter sladdar in på gymnasiet

Konstgjord halka och yrkeskompetensbevis är viktiga delar när Syab utvecklar verksamheten i Hultsfred.

Klocksläden är en smått skrämmande upplevelse, sedan vid sju kilomteter i timman blir det en smäll som känns i revbensspjället. Trots att Charlotte Ottosson sett till att bältet sitter som det ska.

Klocksläden är en smått skrämmande upplevelse, sedan vid sju kilomteter i timman blir det en smäll som känns i revbensspjället. Trots att Charlotte Ottosson sett till att bältet sitter som det ska.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfreds kommun2019-10-18 06:00

– Du kan rulla iväg lite sakta, säger Charlotte Ottosson, vi kör väl ut på landningsbanan. 

Jag lägger i driven och så  taxar vi ut på banan. Charlotte plockar fram en liten vit dosa med massor av knappar på, som finns i bilen. Med den kan hon skapa lite olika inställningar som ger känslan av olika väglag.

– Om du rattar nu, känner du att det är rejält halt på bakhjulen, säger hon. 

Och jag provar. Volvon "viftar på svansen", det finns nästan inget fäste alls baktill.  Men en snabb rörelse med ratten får ekipaget att rätta upp sig med lite hjälp från antisladdsystemet.

– Det är viktigt med små rattrörelser, säger Charlotte,  gör man för stora rörelser är det lätt att man gör det ännu värre. Det här visar hur viktigt det är att ha bra bakdäck, är de dåliga är det lätt att få sladd.

Det är i grund och botten en ganska vanlig Volvo vi åker i. Bortsett från att den är monterad i en hydrauliskt styrd vagga som gör att bilen kan sänkas eller höjas, för att simulera olika underlag.

–  Den kallas för Skid-Car, säger Charlotte Ottosson och trycker på en ny knapp på dosan. 

Plötsligt blir det rena isgatan på landningsbanan. Hur halt som helst, bilen reagerar knappt på rattrörelsen. Den vill liksom inte styra alls, understyrd är bara förnamnet.

Den här bilen är en viktig del i Syabs satsning på att bredda verksamheten. Riskutbildning är numera en viktig del i körkortsutbildningen, något som alla måste gå igenom. Så utbildningsföretaget satsar på att erbjuda utbildning i det som på fackspråk kallas Risk 2, och som på ett praktiskt sätt visar de risker som finns med att köra bil. Exempelvis genom en "vältbil" där passagerarna får känna hur det känns att slå runt med bilen. Likaså finns en krocksläde, som visar hur det känns att krocka i blygsamma sju kilometer i timman, promenadfart alltså. Det blir en rejäl smäll.

Fokus i utbildningarna här ute på flygplatsen ligger dock även fortsättningsvis på den tunga trafiken och nu har man rullat igång med utbildning för Yrkeskompetensbevis, både grundkurs och fortbildning.

– Det räcker inte med att ha C-körkort för att få köra yrkesmässigt, säger Charlotte Ottosson, man måste ha YKB också. Och den måste uppdateras vart femte år för att gälla.

– Inom kort kommer vi att köra igång en ny grundkurs, säger Richard Hermansson på Syab. Och den är fullbokad, så det har börjat rulla på bra.

Skid-car är benämningen på bilen som används för halkkörning. Charlotte Ottosson sköter om tekniken och skapar konstgjord halka.
Skid-car är benämningen på bilen som används för halkkörning. Charlotte Ottosson sköter om tekniken och skapar konstgjord halka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!