Den här händelsen orsakade två Lex Sarah-anmälningar från Hultsfreds kommun.
En utredning som gjorts visar på att det finns en del brister i rutinerna. Både hos kommunens hemtjänst och hos larmcentralen.
– Vi fick ingen information under natten om att larmet var utslaget, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C).
Så det var först på morgonen man fick besked och då slängde sig personalen i bilarna för att åka runt till sina brukare.
– Där hittades en person som varit uppe på natten och ramlat, säger Per-Inge Pettersson. Och när vi kom hade hen suttit både länge och väl och väntat eftersom larmet inte fungerade.
En annan brukare hade fått vänta på hjälp i 45 minuter.
Den här händelsen har utretts noga på kommunen, och utredaren Marie Pihl har kommit fram till att såväl larmcentralen som kommunen behöver uppdatera sina rutiner vid den här typen av händelser.
– Larmcentralen måste kontakta oss, säger Per Inge Pettersson, och vi måste säkerställa att det finns en mottagare, när larmcentralen hör av sig.