De nya bommarna som sätts upp blir försedda med så kallade bomkjolar, som hänger ner från bommen och som gör det omöjligt att krypa under.
– Vissa av de här plankorsningarna kommer att få bomkjolar. Men jag tror inte att det blir på alla nya bara på en del av dem, säger Diana Pallant på Trafikverket, region Syd dit både Vimmerby och Hultsfred hör.
På sin hemsida berättar Trafikverket dock att det ska bli standard vid plankorsningar där det finns gång- och cykelvägar.
– Det är de trafikanterna som är mest benägna att krypa under bommarna, säger Diana Pallant.
Det här är ett led i Trafikverkets satsning på ökad säkerhet vid järnvägskorsningar på Stångådalsbanan.
– Men det tar tid och kostar mycket pengar, säger Diana Pallant, som räknar med att en enda anläggning kostar i storleksordningen 8-10 miljoner.
– Anledningen till det är att anläggningarna är gamla och slitna, säger Diana Pallant, och det kan vara svårt att få tag i reservdelar.
Här är anläggningarna som ska bytas ut nu i år:
- Sveagatan och Södra Industrigatan i Vimmerby.
- I Hultsfred är det övergångarna på Venavägen och Silverslätten som står i tur.
Trafikverket berättar också på sin hemsida, att även ljud- och ljussignaler ska bytas ut till modernare grejer. Till och med att de ska larma själv om det blir något fel. Vilket underlättar service och underhåll. Inte minst som det inte krävs så många platsbesök av tekniker.