– Det är vanligt på alla ställen, säger Anders Pernius och ger det senaste exemplet från Hultsfreds kommun.
– Ett försök till bedrägeri. Det är en kvinna i 40-årsåldern som har fått ett mejl som verkar komma från Telia. Där det står att hon råkat betala för samma faktura två gånger och att hon skulle ansöka om att få tillbaka pengarna. När kvinnan tryckte på länken kom hon till en sida där hon fick fylla i uppgifter för sitt bankkort, inklusive koden på baksidan. På nästa sida stod att hon skulle logga in med bank-id. Det tyckte hon var konstigt och gjorde det inte. Hon ringde sedan sin bank och Telia som sa att det var ett försök till bedrägeri och att hon skulle anmäla till polisen.
Det hände den 28 december. Dagen innan utfördes ett annat försök till bedrägeri i kommunen, då en man i 20-årsåldern ska ha blivit kontaktad av någon som påstod sig ringa från en restaurang och uppmanat mannen till att legitimera sig med bank-id.
Den här typen av bedrägeriförsök menar Anders Pernius är mycket vanlig.
– Något som också är vanligt är att man betalar för en vara som sedan aldrig kommer, berättar han.
Även i Vimmerby kommun har det den senaste tiden kommit in flera anmälningar. Bland annat blev en kvinna bedragen på tiotusentals kronor på sociala medier mellan 4 och 25 december.
I måndags skedde ett försök till bedrägeri där någon ska ha påstått sig ringa från Postkodlotteriet och försökt förmå en man i 30-årsåldern att köpa lotter med sitt bank-id.
En kvinna i 20-årsåldern ska ha blivit utsatt för två fall av försök till bedrägeri och ett fall av ringa bedrägeri, där pengar dragits eller försökt att dras från hennes bankkonto. Det skedde 24 till 27 december.
Susanne Hafström vid polisen i Västervik berättar om den senaste anmälan som inkommit från Vimmerby. Målsägare är en man i 40-årsåldern.
– Han har köpt ett tv-spel på Facebook marketplace och betalat 1 200 kronor. När han gjort det tas både annons och telefonnummer bort och varan har inte kommit. Det hände 21-28 december. Det finns ingen misstänkt men det är någon som har fått betalningen så det finns något att gå på.
För att undvika bedrägerier hänvisar polisen på sin hemsida bland annat till att aldrig använda e-legitimation eller lämna ifrån sig koder från bankdosor på uppmaning av någon annan.