Nyligen slog majoriteten i regionen larm om att StÄngÄdalsbanan hotas av nedlÀggning, eftersom statsbidraget till banan ser ut att försvinna.
â Vi har haft olika kontakter sedan det hĂ€r blev kĂ€nt för oss förra veckan. Vi har ocksĂ„ gĂ„tt in med ett brev till trafikutskottet i riksdagen, som haft ministern pĂ„ plats under förmiddagen, sĂ€ger regionrĂ„det Karin Helmersson (C).
Vid lunchtid pÄ torsdagen höll hon en digital presskonferens tillsammans med trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) och flera lokala partikamrater frÄn Kalmar lÀn.
â Vi i trafikutskottet hade begĂ€rt att ministern skulle komma, sĂ€ger Ulrika Heie.
Hon uppger att Trafikverket har Àskat 200 miljoner kronor extra för att upprÀtthÄlla de samverkansavtal som man har i flera delar av Sverige. Men regeringen har inte beviljat mer Àn 48 miljoner, vilket innebÀr att det saknas drygt 150 miljoner.
Ett av samverkansavtalen gÀller StÄngÄdalsbanan mellan Kalmar och Linköping. Enligt Ulrika Heie lyfte flera ledamöter i utskottet StÄngÄdalsbanan specifikt, men det kom inga nya besked frÄn ministern i frÄgan.
â Han betonade till oss att inga beslut har tagits Ă€nnu.
Ulrika Heie menar att det finns en befogad oro för de tÄgbanor som Ànnu inte fÄtt besked om statsbidrag.
â Jag tycker att det Ă€r oerhört anmĂ€rkningsvĂ€rt. Nu Ă€r det knappt tvĂ„ mĂ„nader till tidtabellsbyte och man har inte fĂ„tt ett besked.
Karin Helmersson konstaterar att StÄngÄdalsbanan haft statsbidraget för att invÄnare i bland annat Hultsfred, Vimmerby och Högsby ska kunna ta sig till Stockholm över dagen.
â VĂ€n av ordning undrar om staten tĂ€nkt upprĂ€tthĂ„lla det pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt, sĂ€ger Karin Helmersson.
Lars Rosander (C) frÄn Hultsfred och Peter Karlsson (C) frÄn Vimmerby Àr ocksÄ kritiska till bristen pÄ besked frÄn regeringen.
â Det Ă€r vĂ€ldigt olustigt och irriterande att man inte hanterar det hĂ€r pĂ„ ett bra sĂ€tt och anslĂ„r pengar till avtal som redan finns, sĂ€ger Lars Rosander.
â Det slĂ„r vĂ€ldigt hĂ„rt mot oss i vĂ€stra Kalmar lĂ€n, sĂ€ger Peter Karlsson.
Ulrika Heie ser det som viktigt att det nu sker ett pÄverkansarbete pÄ alla plan, med olika typer av direktkontakter och möten.
â Det var alldeles uppenbart att ministern inte ville diskutera frĂ„gan, eftersom han bara hĂ€nvisade till att inga beslut har tagits. Jag vĂ€ljer att tolka det positivt. DĂ„ finns fortsatta pĂ„verkansmöjligheter, sĂ€ger Ulrika Heie.
â Vi kommer att söka kontakt för ett möte med ministern, sĂ€ger Karin Helmersson som berĂ€ttar att man Ă€ven fortsĂ€tter pĂ„verkansarbetet pĂ„ andra sĂ€tt, bland annat genom en debattartikel som ska skickas till riksmedia.
Kommer ni att samarbeta över blockgrÀnsen i regionen i pÄverkansarbetet?
â Det Ă€r verkligen ambitionen, sĂ€ger Karin Helmersson som uppger att de Ă€ven har bett landshövdingen och nĂ€ringslivsrepresentanter att skriva under debattartikeln.
FrÄgan ska ocksÄ diskuteras vidare i riksdagens trafikutskott.
â Vi kommer att ha fortsatt kontakt frĂ„n utskottets sida med regionen och fortsĂ€tta att trycka pĂ„, sĂ€ger Ulrika Heie.