Stångådalsbanan togs upp i riksdagen: "Ville inte diskutera"

Statsbidraget till bland annat Stångådalsbanan diskuterades i riksdagens trafikutskott på torsdagsförmiddagen. Men infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) gav inga nya besked.
– Jag väljer att tolka det positivt. Då finns fortsatta påverkansmöjligheter, säger Ulrika Heie (C), ordförande i trafikutskottet.

Karin Helmersson (C), regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden, uppger att påverkansarbetet fortsätter.

Karin Helmersson (C), regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden, uppger att påverkansarbetet fortsätter.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred/Vimmerby2024-10-24 14:29

Nyligen slog majoriteten i regionen larm om att Stångådalsbanan hotas av nedläggning, eftersom statsbidraget till banan ser ut att försvinna.

– Vi har haft olika kontakter sedan det här blev känt för oss förra veckan. Vi har också gått in med ett brev till trafikutskottet i riksdagen, som haft ministern på plats under förmiddagen, säger regionrådet Karin Helmersson (C).

Vid lunchtid på torsdagen höll hon en digital presskonferens tillsammans med trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) och flera lokala partikamrater från Kalmar län.

– Vi i trafikutskottet hade begärt att ministern skulle komma, säger Ulrika Heie.

undefined
"Vi i trafikutskottet hade begärt att ministern skulle komma", säger Ulrika Heie (C), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Hon uppger att Trafikverket har äskat 200 miljoner kronor extra för att upprätthålla de samverkansavtal som man har i flera delar av Sverige. Men regeringen har inte beviljat mer än 48 miljoner, vilket innebär att det saknas drygt 150 miljoner.

Ett av samverkansavtalen gäller Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping. Enligt Ulrika Heie lyfte flera ledamöter i utskottet Stångådalsbanan specifikt, men det kom inga nya besked från ministern i frågan.

– Han betonade till oss att inga beslut har tagits ännu.

Ulrika Heie menar att det finns en befogad oro för de tågbanor som ännu inte fått besked om statsbidrag.

– Jag tycker att det är oerhört anmärkningsvärt. Nu är det knappt två månader till tidtabellsbyte och man har inte fått ett besked.

Karin Helmersson konstaterar att Stångådalsbanan haft statsbidraget för att invånare i bland annat Hultsfred, Vimmerby och Högsby ska kunna ta sig till Stockholm över dagen.

– Vän av ordning undrar om staten tänkt upprätthålla det på något annat sätt, säger Karin Helmersson.

Lars Rosander (C) från Hultsfred och Peter Karlsson (C) från Vimmerby är också kritiska till bristen på besked från regeringen.

– Det är väldigt olustigt och irriterande att man inte hanterar det här på ett bra sätt och anslår pengar till avtal som redan finns, säger Lars Rosander.

– Det slår väldigt hårt mot oss i västra Kalmar län, säger Peter Karlsson.

undefined
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) bjöds in till trafikutskottet i riksdagen.

Ulrika Heie ser det som viktigt att det nu sker ett påverkansarbete på alla plan, med olika typer av direktkontakter och möten.

– Det var alldeles uppenbart att ministern inte ville diskutera frågan, eftersom han bara hänvisade till att inga beslut har tagits. Jag väljer att tolka det positivt. Då finns fortsatta påverkansmöjligheter, säger Ulrika Heie.

– Vi kommer att söka kontakt för ett möte med ministern, säger Karin Helmersson som berättar att man även fortsätter påverkansarbetet på andra sätt, bland annat genom en debattartikel som ska skickas till riksmedia.

Kommer ni att samarbeta över blockgränsen i regionen i påverkansarbetet?

– Det är verkligen ambitionen, säger Karin Helmersson som uppger att de även har bett landshövdingen och näringslivsrepresentanter att skriva under debattartikeln.

Frågan ska också diskuteras vidare i riksdagens trafikutskott.

– Vi kommer att ha fortsatt kontakt från utskottets sida med regionen och fortsätta att trycka på, säger Ulrika Heie.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!