– Det är den främsta och tydligaste förändringen 2019 jämfört med året innan, att folk sätter ännu större fokus på hållbarhet, ser en större vikt i att vara rädda om naturen och ta tillvara det vi har, säger Karin Bjärnstedt, som driver familjeföretaget Ekekulls, som bland annat tillverkar grankådsalva.
Hon är en av ett 20-tal producenter i nordöstra Småland som är medlemmar i den ekonomiska föreningen Bondens Torg, som startade 2009, med stöd från Astrid Lindgrens Hembygd.
–Det startade som ett projekt, för att hjälpa producenter att nå ut och sedan 2014 drivs Bondens Torg i egen regi. Det är ett jättebra exempel på ett lyckat projekt, som lever vidare efter projekttidens slut, säger Carina Eldåker, projektmedarbetare på Astrid Lindgrens Hembygd.
Under året har Bondens Torg deltagit i sex marknader, där man tillsammans visar upp mat och hantverk. Hälsomässan i Hultsfred fick avsluta 2019.
Matilda Johansson, som driver Räven & Osten, är ordförande:
Vilka utmaningar står ni inför under 2020?
– Det känns som intresset för marknader dalar lite generellt, samtidigt som många av våra medlemmar växt ur marknadsstadiet, för att istället börja sälja på internet eller rekoring. Så vår utmaning blir att se vad vi ska ha för roll, när det inte längre är jättetydligt att marknader är vår självklara plattform. Vi behöver jobba för att hitta ett koncept som funkar, där vi kan marknadsföra oss och behålla vår kvalitetsstämpel. Gårdbutiker exempelvis, kan vara intresserade av att ta in vårt koncept.