Därför har Swedbank dragit igång en speciell utbildning. På måndagen samlades 20-talet nyanlända för att få lära sig lite mer om det digitala. Det som är självklart att använda sig av för många, kan vara en djungel att navigera i för andra. Och något rent av skräckinjagande ytterligare andra.
– Vi gör det här av samhällsengagemang, säger Ulf Månsson, kontorschef vid Swedbank i Oskarshamn och Hultsfred. Hänger man inte med i den digitala utvecklingen är det lätt att man hamnar i ett utanförskap.
– Vi vill att människor ska få hjälp att hinna ifatt utvecklingen, säger Ulf Månsson.
Den här utbildningen handlade om digitala tjänster i det stora hela. Inte bara bankens egna utan mer i det stora hela. Som att ladda ner appar, läsa tidningar och mycket annat.
Ett exempel han nämner är mobilt Bank-ID som kan användas en rad olika sammanhang.
– Det fungerar exempelvis hos skatteverket, säger Ulf Månsson, och i många andra myndigheter.
– Vi ser hur våra kunder vänjer sig alltmer vid att handla på nätet ,säger Ulf Månsson, och det är viktigt för oss att fler kan hänga med på den resan.
Den här första omgången i kampen mot digitalt utanförskap vände sig till nyanlända, men man kommer också att vända sig till seniorerna i samhället som vill ha en introduktion till tekniken. De här kurserna arrangeras i samarbete med Hultsfreds kommun. Bankens samhällsengagemang tar sig också uttryck i en rad andra utbildningar, och man vänder sig till många olika grupper.