Med en hel del draghjälp från Ostens Vänner i Boxholm har Emåmejeriet lyckats få in en fot på marknaden i den här delen av Östergötland. Deras sidor på sociala medier trycker på hårt för lokalproducerade livsmedel som ett alternativ till mer storskaliga produkter.
Hur mycket betyder det här för företaget?
– Det handlar inte om några jättestora volymer, säger Patrik Evertsson, vd. Men vi är där i alla fall. Så vi får se hur det utvecklar sig. Jag skulle vilja säga att det är ett krav att hitta nya marknader.
Efter ett par tuffa år, ser nu Patrik Evertsson fram mot framtiden med tillförsikt.
– De senaste månaderna har vi haft bra resultat, säger han.
Nu i höst vill man också nischa sig mot så kallade stekostar, som har ökat i försäljning.
Urpremiären för Emåmejeriets stekost hölls på Potatisfestivalen Upptaget i Stora Aby nu i september och den föregicks av mycket arbete och en hel del experimenterande innan konceptet satt som det skulle.
Patrik Evertsson vill se den här produkten som ett småländskt alternativ till importerade stek- och grillostar.
– När jag varit ute, hör jag ganska ofta att familjer infört köttfria dagar i kosthållet, säger han.
Den stora skillnaden på att göra stekost och vanlig ost är att stekosten är betydligt mer arbetskrävande. Det går åt tio liter mjölk till ett kilo ost.
– Men samtidigt blir den klar direkt, vanlig ost måste lagras i åtta månader, säger Evertsson.