Trafikverket har beslutat sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen på 111 mil statlig väg under 2019. Samtidigt höjs hastigheten på nio mil.
Riksväg 23/34, som sträcker sig från Kronobergs länsgräns i söder till Östergötlands länsgräns i norr, är en av de vägar som berörs.
– Vi kommer att skylta om i Hultsfreds kommun på måndag, säger Lennart Andersson, chef i region syd.
Det här är en åtgärd i syfte att rädda liv och en strävan efter nollvisionen, att ingen ska omkomma i trafiken.
– Hastigheten är den största faktorn på hur stora skadorna bli, säger Sandra Nordahl, chef på avdelningen nationell samhällsplanering, och ger ett exempel som hon tydligt tycker försvarar beslutet:
– Risken för att omkomma vid en möteskollision minskar med 40 procent vid 80 kilometer i timmen istället för 90. Vi räknar med att rädda 16 människoliv till följd av justeringarna.
Medan förslaget låg ute på remiss kritiserades det starkt från olika håll. Ett argument, som hörts, är att en hastighetssänkning skulle kunna påverka den regionala utvecklingen negativt.
– Vi tar argumentet på allvar och utreder frågan kontinuerligt för att bli bättre på att redovisa dessa effekter, säger Sandra Nordahl. Men vi menar att en sänkning från 90 till 80 gör att det tar max 50 sekunder extra per mil.
Kritiken låter inte vänta på sig. Bland annat har Regionala utvecklingsnämnden i länet yttrat sig mot en sänkning, precis som kommunerna.
– Vi förespråkar annat i första hand, som variabla hastighetstavlor som anpassar hastigheten vid exempelvis dåligt väder och tät trafik. Det tror vi bidrar till större respekt för hastighetssänkningen, säger Karin Helmersson, ordförande (C). Ett annat av våra förslag är att bygga om korsningar med sämre sikt.
Varför är nämnden motståndare?
–Vi har många inpendlare till vårt län och det finns en gräns där restiden blir för lång. Så det är en viktig fråga ur ett regionalt tillväxtperspektiv. Vi tänker på besöksnäringen, att många åker till vårt län, och vi är ett producerande län där allt från timmer och virke till livsmedel och mjölk ska transporteras genom länet.
Enligt Karin Helmersson ska det mycket till för att nämnden inte ska överklaga beslutet.
– Det vi behöver titta på är om vi ska överklaga på egen hand, eller om vi ska samordna oss med andra län, som jag vet har samma grundsyn som vi.