I mål: Besöksnäringen ger hemestersatsning tummen upp

Hemestersatsningen får tummen upp från besöksnäringen, som lyfter fram bonuseffekten att invånarkortet hjälp till att marknadsföra det som finns i kommunen.

Malte och Elis Solnevik från Hultsfred passade på att mata älgarna, när de hemestrade i Målilla Älgpark som besökts av 100-150 kommuninvånare per dag under tiden som satsningen pågått.

Malte och Elis Solnevik från Hultsfred passade på att mata älgarna, när de hemestrade i Målilla Älgpark som besökts av 100-150 kommuninvånare per dag under tiden som satsningen pågått.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfreds kommun2020-08-01 09:00

Stefan Ölvebring är arkivchef på Svenskt Rockarkiv och han är mycket nöjd med gensvaret.

– För oss har det varit väldigt trevligt, jag har haft tolv guidade visningar av nya arkivet och jag har också visat utställningen på Klubben och nya biblioteket, så det har slagit mycket väl ut, säger han.

Pär Danielsson från Virserums Hembygdsförening och ansvarig för telemuseet på Bolagsområdet ger också tummen upp.

– Det här passade vår verksamhet perfekt, då vi annars har få besökare från kommunen.

Hur stor del av besökarna skulle du säga har utgjorts av kommuninvånare de här två veckorna?

– Uppskattningsvis har tre fjärdedelar gått in med invånarkortet, säger Pär Danielsson.

På Bolagsområdet finns även konsthallen som besökts av 50-60 hushåll under perioden.

– Det roligaste är att trots att de bor i närområdet, så har de flesta aldrig varit här tidigare, säger konsthallsvärden Tobias Lundgren. Det är en bonusen att vi fått hit dem, det bästa med satsningen skulle jag säga.

undefined
Det har varit fullbokat på alla tre dressinlinjerna, Hultsfred-Målilla, Flaten-Gårdveda och Virserum-Åseda under veckorna 30-31.

"Fullbokat varje dag" – så summeras dressincyklingen, alla tre linjerna.

Vad har besökarna sagt om aktiviteten?

– Vi har exempelvis haft ett stort gäng som behövde tolv dressiner, de kom tillbaka jätteglada och nöjda, säger Svenne Rudén från Smalspårets lokalavdelning Hultsfred. 

Till Målilla Älgpark har 100-150 kommuninvånare lockats varje dag.

– Tack vare satsningen har vi haft normala besöksnivåer under andra halvan av juli, säger ägaren Hjalmar Österberg. Det kan komma att utgöra 10-15 procent av vår budget, vilket kan vara avgörande för att vi får näsan över vattenytan. Så jag är imponerad av kommunen att den kunde ta beslut så fort.

undefined
" Det har blivet en bra marknadsföringsgrej lokalt, kanske blir det rent av den bästa effekten för oss på sikt att folk i kommunen hittar till oss", säger Hjalmar Österberg, ägare av Målilla Älgpark.

Hjalmar ser också den positiva effekten, att kortet hjälpt till att marknadsföra besöksmålet lokalt.

– Det kan bli viktiga för framtiden, kanske rent av den bästa effekten för oss på sikt att folk i kommunen hittar till oss. Många har sagt att de vill komma tillbaka.

Hultsfreds Hembygdsförening har tre utställningar om Hultsfred på 1950-talet samlade i Forskarstugan som besökts av 10-15 personer per dag i snitt, uppskattar Stefan Helgesson.

– Ett jättebra initiativ, majoriteten av dem gissar jag inte hade kommit utan hemestersatsningen.

Camilla Solnevik från Hultsfred har hemestrat med barnen Malte och Elis, genom att besöka älgparken och cykla dressin.

– Ett jättebra initiativ, det är inte säkert vi gjort det här annars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!