I spåren av corona: Förlorar tio miljoner varje månad

KLT förlorar tio miljoner kronor i intäkter varje månad till följd av coronapandemin. "Resandet har mer än halverats och alla betalar inte för sig när framdörrarna är stängda".

Busschauffören Seppo Isomettä är tacksam för att han får hålla främre bussdörren stängd. Fadi Azimeh kontrollerar resenärernas biljetter, innan de stiger på bussen i Hultsfred.

Busschauffören Seppo Isomettä är tacksam för att han får hålla främre bussdörren stängd. Fadi Azimeh kontrollerar resenärernas biljetter, innan de stiger på bussen i Hultsfred.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfreds kommun2020-06-15 06:00

Det säger Christer Holmgren, trafikdirektör på Kalmar Länstrafik, som ombeds summera den första tiden sedan Arbetsmiljöverket, på begäran av Kommunal, beslutade att de främre dörrarna på de större bussarna ska hållas stängda. I syfte att skydda förarna i coronatider.

Kontroller görs kontinuerligt på fordonen genom att kontrollanter åker med i hela länet. Sedan främre bussdörrarna stängdes från och med den 8 maj, görs det mer frekvent. Det finns dock ingen statistik över hur många resenärer kontrollanterna avslöjat utan biljett.

undefined
Trafikdirektör Christer Holmgren berättar att KLT förlorar tio miljoner kronor i intäkter varje månad under coronapandemin.

– Jag är av den positiva sorten och vill tro att folk betalar för sig, och det tycks som om de allra flesta faktiskt har bra moral. Vi ser att köpen i appen ökat rejält, samtidigt som det är bra inflöde av beställningar av biljetter i kundtjänst. De vet väl att det blir dyrt den dagen de åker utan biljett och blir kontrollerade, säger Christer Holmgren.

Men – samtidigt visar dystra siffror att resandet minskat med drygt 50 procent sedan vecka tolv. Det som en följd av att fler jobbar hemifrån, gymnasieskolorna har bedrivit distansundervisning och smittorisken tycks ha fått folk att undvika att åka kollektivt. Samtidigt som resanderäkningen sannolikt inte är hundraprocentig. 

– Vi vet att vi tappar tio miljoner kronor i intäkter varje månad, säger Christer Holmgren. Det är tufft, vi får se när resandet kommer igång igen.

Vid resecentrum i Hultsfred, Vimmerby, Västervik, Oskarshamn och Kalmar möts resenärerna av biljettkontrollanter.

– Att det är just de fem orterna är bestämt utifrån resandegraden och var KLT geografiskt kunnat bemanna, säger Christer Holmgren.

I Hultsfred jobbar Fadi Azimeh, som kontrollerar resenärernas biljetter, innan de kliver på bussen. 

– Jag hjälper även folk att hitta in i appen för att aktivera sin biljett. Långt ifrån alla är bekväma med det, särskilt inte de äldre, säger han. Här i Hultsfred är det extra svårt att köpa biljetter, eftersom det inte längre finns något försäljningsställe.

Seppo Isomettä är en av chaufförerna, som värdesätter beslutet att framdörrarna hålls stängda.

– Det tackar jag för på chaufförernas vägnar, att det lyssnades på oss och våra önskemål. Det har fungerat klockrent, tycker jag. Dessutom har vi lättare att hålla tiderna enligt tabellen nu, när folk inte kan lösa biljett på bussen.

I Hultsfred, liksom i Vimmerby, Västervik, Oskarshamn och Kalmar möts resenärerna av biljettkontrollanter vars främsta uppgift är att hjälpa resenärerna att hitta in i appen för att aktivera sin biljett.
I Hultsfred, liksom i Vimmerby, Västervik, Oskarshamn och Kalmar möts resenärerna av biljettkontrollanter vars främsta uppgift är att hjälpa resenärerna att hitta in i appen för att aktivera sin biljett.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!